2.2

ICONS of elegance zomereditie

ICONS of elegance - Zomereditie 2016

Blikvangers
Lamborghini Miura: 50 jaar - De eerste supersportwagen

Op het Salon van Genève van 1966 ziet hij officieel het daglicht. De Lamborghini Miura. Een sensationele auto die onmiddellijk het etiket van supersportwagen krijgt opgeplakt. En terecht! Maar toch, opmerkelijk is het wel. Hij is namelijk afkomstig van Ferruccio Lamborghini, een steenrijke Italiaanse tractorfabrikant, die met dit ontwerp zijn eerste stappen als autobouwer zet.

Mijlpalen:  Peugeot 104 ZS, 404 Berline, 504 Coupé V6

Compact, vlot en handelbaar stadswagentje. Zo lanceerde Peugeot begin jaren ’70 de 104 ZS.
Dankzij de door Peugeot Sport ontwikkelde competitieonderdelen ontdekten ook rallyliefhebbers al snel het potentieel en de sportieve kwaliteiten van deze kleine opdonder. Een bom op wielen is een goede omschrijving voor deze driftauto in pocketformaat

Minerva C22 1957 - Made in Belgium

Van fietsenverkoper tot autoproducent van een merk dat in de smaak valt bij koningen, adellijke families, wereldsterren en invloedrijke industriëlen als Henry Ford. Dat is het verhaal van Sylvain de Jong en zijn Minerva’s. Een ondernemer met visie en doorzettingsvermogen. Een werkgever die op zijn hoogtepunt 6.500 mensen in dienst heeft en zelfs Charles Rolls van Rolls-Royce als agent van Minerva voor Engeland weet te strikken.

Bentley 4.5 Litre 1927 - Pre War

Hoewel Bentley amper 12 jaar bestaat als onafhankelijke autobouwer, drukt oprichter Walter Owen Bentley een onmiskenbare stempel op de geschiedenis van de autowereld. Tussen 1919 en 1931 verlaten slechts 2.974 Bentley’s de werkplaatsen in de Londense buitenwijk Cricklewood. Stuk voor stuk zijn het ambassadeurs van onmiskenbare degelijkheid, kwaliteit en snelheid.

BMW 503 - Cabriolet 1956 - Ex Graaf Faber-Castell

BMW, gekend van zijn motoren, weet met moeite in het naoorlogse Duitsland te overleven door onder meer potten en pannen te maken. Pas begin jaren vijftig wordt opnieuw gestart met het bouwen van auto’s. Hoewel de modellen minstens evengoed zijn als die van naaste concurrent Mercedes-Benz, is het grote publiek, mede door de prijsstelling, er nog niet klaar voor. De eigenaars van deze modellen echter hebben het zich niet beklaagd. Integendeel.

Citroën 2CV - Restauratieproject - Beter dan nieuw

Het Geitje of Lelijke Eendje zijn veelgebruikte bijnamen voor dit voertuig dat in 1948 op het Autosalon in Parijs wordt gepresenteerd.  Het is niet meer dan een koetswerk met vier wielen dat plaats biedt aan vier personen. De charme zit ‘m echter  in de vormgeving, de sensatie in het rijgedrag, de verbazing in de techniek. Alles aan de 2CV is doordacht en daardoor zo simpel en zo eenvoudig.

Verder in deze editie:

  • 50 jaar Lamborghini Miura: De eerste supersportwagen
  • Silhouet: Sébastien de Baere - Autoworld Brussels
  • Peugeot 104 ZS, 404 Berline, 504 Coupé V6:
    Mijlpalen op weg naar de top
  • Quicktalk: Kris Princen
  • Hotspot voor petrolheads
  • Radiateur - koelen of aan de kant
  • Made in Belgium: Minerva C 22 1957 - de onbekende Belg
  • Defender met pensioen op 68 jaar
  • Professioneel garagebedrijf gelinkt aan autohotel
  • Coating veredelt oude pronkstukken
  • Column - Guy de Pré: Oldtimers zijn de toekomst
  • Pre War: Bentley 4.5 Litre 1927 - Simply the best
  • Miniaturen: Cabriolet
  • Club in de kijker: Maaseiker Oldtimerclub
  • Silhouet: Willy Mermans - Coppa Classic Days
  • BMW 503 Cabriolet 1956: Ex Graaf Faber-Castell
  • Silhouet: Eric Dijkstra
  • Eropuit: Van meer naar meer
  • Restauratieproject Citroën 2CV: Beter dan nieuw
  • In de marge
  • Nieuw: Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
  • Nieuw: Mazda MX-5 1.5 - Boenk erop!
  • Car Cleaning tot in het fijnste detail
  • CCDA - Niet te missen - agenda