L.E.

ICONS of elegance Launchedition

ICONS of elegance - Launch Edition

Blikvangers
Historie van Bugatti

Bugatti is tegenwoordig bekend van ’s werelds sterkste, duurste en snelste supersportwagen, de door  VW geproduceerde 8 liter 16-cilinder Veyron. Maar er was een tijd dat dit heel anders was.

De Pré Historie - Guy De Pré

De eerste woordjes van een kind zijn een enorme mijlpaal. Vaak zijn dat namen van mensen of voorwerpen die een grote rol spelen in het leven van de dreumes.  Die van radio-icoon Guy De Pré waren automerken. Alsof het in zijn DNA was ingebakken...

Spraakmakende Citroën DS
Over een succesvolle lancering gesproken... De presentatie van de Citroën DS op het autosalon van Parijs in 1955 was een schot in de roos. 750 voertuigen verkocht in 45 minuten, 12.000 na één dag en bijna 80.000 op het moment dat het salon zijn deuren sluit. Het merk kon echter niet aan de onverwacht grote vraag voldoen. Het  organiseren van deze klapper nam behoorlijk wat tijd in beslag op productievlak. Zo duurde het nog tot 1956 eer de eerste auto afgeleverd werd.
De hergeboorte van een motorblok

De stiel van vooroorlogse auto’s restaureren is geleerd in het Verenigd Koninkrijk. Je moet op dat vlak toch ergens de mosterd halen. Die kennis is als zelfstandige in de praktijk omgezet in het thuisland... Je moet toch ergens beginnen.

Guy Moerenhout schrijft RALLY en ABARTH met hoofdletters

Nonkel Abarth
”Waar zitten de wieltjes?”, zei genie Albert Einstein, toen hij tweeënhalf was en zijn ouders hem vertelden dat hij later met zijn pasgeboren zus kon spelen. Een uitspraak die evengoed uit de mond van Guy Moerenhout kon komen. Het denk- en doewerk om een grote motor in een kleine auto te steken en daar dan mee te rijden. Of een wagen strippen tot de essentie en er dan iets anders, iets sportievers, iets krachtigers van maken, ... dàt zijn de dingen die  Guy van jongs af aan boeien.  En het is juist die fascinatie die hem het parcours laat rijden van racecartuningspecialist en rallypiloot tot Abarthconnoisseur.

Snelheidsicoon Yvette Fontaine

Bij racing  wordt stereotyp aan mannen gedacht. Snelheid, techniek, de geur van benzine en het lawaai van motoren, ...
het zijn nu eenmaal dingen die men niet direct zou linken aan het interesseveld van vrouwen. Maar een blik op de geschiedenis toont aan dat zij toch een prominente rol spelen in de autosport.
Het levende bewijs is speedqueen Yvette Fontaine.

Verder in deze editie:

  • Historie van Bugatti
  • 57248, de ‘originele’ Bugatti type 59
  • Van droom tot unieke Schlumpf collectie
  • Auto’s met een kartelrandje
  • Meesterwerken op kleine schaal
  • LMB Historic race preparation and restoration
  • Stijlreizen met Romantik
  • De Pré Historie
  • Oldtimerverzekeringen
  • Spraakmakende Citroën DS
  • Taxatie voor de actuele waarde van je oldtimer
  • Citroën ID 19 onder de loep
  • De hergeboorte van een motorblok
  • Van gran turismo naar grand terroir
  • Guy schrijft RALLY en ABARTH met hoofdletters
  • De wijnronde van Vlaanderen
  • Snelheidsicoon Yvette Fontaine
  • Toeren langs Limburgs lekkers
  • Philippe Vilain, Grootmeester in koetswerk (NL - FR)
  • Cars in the picture: Nina K. Matthies
  • Porsche 911 Targa, de snelle klassieker
  • The new Ford Escort, the small car that isn’t
  • Gerust de winter in
  • Het is niet alleen goud dat blinkt
  • Spiegelglad en blinkend als chroom (NL - FR)