jg. 4 – 2018

icons4-3

ICONS of elegance 4.3 - Najaar 2018

Blikvangers in deze editie

BMW M1 - Beiers superlatief

De BMW M1 veroorzaakte een wereldwijde sensatie in 1978. Voor deelname aan de Groep 4-klasse moest er echter ook een afgeleide voor de openbare weg komen. 453 straatversies van de scherp gelijnde krachtpatser zijn er uiteindelijk geproduceerd. 20 daarvan zijn omgebouwd voor het BMW M1 Procar kampioenschap.

50 jaar Ford Escort

In januari 1968 werd de Ford Escort in wereldpremière voorgesteld op het Salon van Brussel. Het was een gezinswagen die uitblonk door zijn handelbaarheid en die zich uitstekend leende voor de autosport.
Dit model van Ford domineerde dan ook jarenlang de internationale rallysport.

Moois van Maserati

Società Anonima Officine Alfieri Maserati werd opgericht op 1 december 1914. Het Italiaanse merk met de drietand maakte furore in de beginjaren van de automobielindustrie en groeide uit tot een van de meest charismatische automerken. We blikken terug op 104 jaar geschiedenis en modellen die als klassieker gegeerd zijn.

IMPERIA - testbaan op het dak

Een testbaan bouwen op het eigen terrein stelde problemen voor de Belgische autoconstructeur IMPÉRIA want de fabriek lag ingesloten tussen twee heuvelruggen en de Vesder. Om de nodige baanlengte te bereiken, werd geopteerd voor een ovaalvormige piste die gedeeltelijk over de begane grond liep en een lus maakte... op het fabrieksdak.

Zeldzame verschijning - Hyundai Pony 1400

Henk Visscher speurt geregeld het internet af op zoek vooral naar ‘gewone’ auto’s, auto’s van pakweg 40 tot 60 jaar oud. Dat zijn de auto’s die hem enthousiast maken. Inmiddels heeft hij er ruim zestig. Henk Visscher gebruikt ze voor verhuur – ‘bewegen is goed voor een auto’ - maar ook om nieuwe auto’s te verkopen. De klassieke modellen vertellen de geschiedenis van het merk.

70 jaar Porsche

De 356 ‘Nr. 1’ Roadster staat bekend als de eerste Porsche. De verwezenlijking van de sportwagen waar Ferry Porsche van droomde. Achtervolgd door ‘de Rijkswacht’ overlopen we In vogelvlucht hoe die 356 het levenslicht zag in Gmünd en welke successen onze landgenote Gilberte Thirion ermee boekte. 

Mercedes-Benz 500K, 1935

Een ster op het autosalon van Berlijn in 1934. En wat voor één. De 500K was een ‘grand touring’, groter, krachtiger, met een nog meer prestigieuze uitstraling dan zijn voorganger. Hij was ook eleganter, comfortabeler en handelbaarder als de 380, waardoor hij de alsmaar talrijkere dames wist te bekoren die liefst zelf het stuur in handen namen.

Ford Heritage Collection Dagenham

Autoconstructeurs focussen graag op hun verleden. Daarbij worden de feiten soms wat rooskleurig voorgesteld. Niets daarvan bij Ford. ICONS of elegance mocht een exclusief kijkje nemen bij de Ford Heritage Collection. We waren blij met wat we zagen. 

Collezione Umberto Panini

Panini, zegt u. Is dat niet...? Inderdaad, Panini is de naam van de uitgeversfamilie die voetballiefhebbers regelmatig verblijdt met boekjes waar je stickerfoto’s van internationale vedetten in kunt kleven. Naast leverancier van de gewilde plakplaatjes en ruilkaarten is Umberto Panini ook gekend als kaasproducent.  Een uit de hand gelopen hobby die in 1972 leidde tot de start van het bedrijf ‘Hombre’ en de productie van de befaamde Parmigiano Reggiano. Onder het dak van de kaasboerderij is een imposante collectie Maserati’s gehuisvest. 

Gilberte Thirion, de eerste succesvolle Belgische vrouwelijke autopiloot

Méhari - de frivole Fransoos

Wie dacht dat Citroën met de 2CV de hoogste graad van minimalisme had bereikt, keek verrast op toen in mei ’68
de ‘Dyane 6 Méhari’ werd voorgesteld. Op een golfbaan in het mondaine Deauville illustreerde het merk met de dubbele chevrons andermaal dat het de swing van ‘minder franje, meer fun’ perfect onder de knie had.

Méhari - Stekkervariant EDEN

De Rijkswacht-Porsches - Het kortstondig charme-offensief?

Sinds de onafhankelijkheid van België in 1830 heeft de Rijkswacht een belangrijke taak in ons land vervuld. Na opmerkelijke gebeurtenissen zoals de grote betogingen in 1961, Zwartberg en de boerenbetogingen kwamen er telkens ingrijpende reorganisaties.  

Antwerp Concours d’Elegance

Great cars in a great scenery, zo luidt het credo van het Antwerp Concours.

25ste British Classic Car Meeting (BCCM) Sankt Moritz, Zwitserland

Wat voorafging…
In 1900 waren ‘rijdende automobielen’ niet toegelaten op het goed uitgebouwde wegennet van het Zwitserse kanton Graubunden want deze voertuigen zouden onrust en gevaar met zich meebrengen. Een vreemde situatie omdat zo’n verbod in de omliggende kantons en landen niet bestond. Het zou nog tot 1925 duren en dit na verschillende volksraadplegingen, eer het verplichte slepen van automobielen door een ossenspan werd afgeschaft.

Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2018

...

 

icons4-2

ICONS of elegance 4.2 - Zomer 2018

Blikvangers in deze editie

Alfa Romeo GTA 1300 Junior

De ‘kleine’ GTA 1300 Junior die in 1968 zijn debuut vierde, ontpopte zich al snel als een geboren winnaar die concurrenten met grotere motoren het leven zuur maakte. De ‘underdog’ bezorgde Alfa Romeo in 1971 en 1972 de Europese titel. Ook Belgische kampioene Christine Beckers behaalde prachtige overwinningen aan het stuur van deze nerveuze Italiaan.

Ockelbo Volvo 1953

Erik Lundgren, maakte naam in de prille naoorlogse Zweedse racescène. Als automecanicien, piloot en sportwagenconstructeur. Van zijn hand is de Ockelbo, een Zweedse sportwagen met mediterrane trekjes. Het ‘Belgisch’ stuk uit de reportage is één van naar schatting tien overlevende exemplaren en ongetwijfeld het allermooiste.    

Mercedes-Benz - Blue Wonder: racewagen transporter

Naast de Silver Arrows had het Mercedes-Benz raceteam nog een ander voertuig dat medio jaren ‘50 een sensatie veroorzaakte binnen zijn gelederen. Als gepast vervoer voor de zegevierende armada werd  een supersnelle racewagentransporter gebouwd: ‘Blue Wonder’.

Opel Kadett & Astra

Opvallend design, betaalbaar en kwalitatief uitstekend. Kenmerken waarmee de Kadett zijn plaats opeiste als  succesnummer in de compactklasse. Een reis van 80 jaar in vogelvlucht...

Edsel

Misschien begon het allemaal veel te mooi. De verwachtingen voor het nieuwe merk dat Ford eind 1957 lanceerde, waren zo hoog gespannen en de investeringen zo groot, dat het project eenvoudigweg niet mocht mislukken. Ondanks de hoge ambities zou het anders lopen. De Edsel, een Titanic op wielen.

Carel Godin de Beaufort

Carel Godin de Beaufort, Heer van Maarn en Maarsbergen. De racende edelman stootte door tot de absolute top van de autosport. In bijna vier jaar reed hij 45 Grand Prix waarvan hij er slechts in zeven moest opgeven! Helaas zou zijn ouwe trouwe Porsche verraden worden door het bochtige en onvoorspelbare circuit van de Nürburgring.

London-Sydney marathon 1968

98 auto’s startten aan een route van 10.000 mijl door Europa en Azië naar Bombay, en vervolgens van Perth naar Sydney in Australië. De Londen-Sydney Marathon van 1968 staat te boek als eerste in een reeks epische transcontinentale autorally’s en mogelijk de meest memorabele van allemaal. De zwaarste rally ooit met de Belgen in een ongelukkige hoofdrol. 

...

Verder in deze editie...

Tour de force 'Christine' Beckers

Dodge 1948

Mercedes-Benz Break in Mechelen

Classic Days Schloss Dyck

Miniaturen: Renault

Ermini

70ste verjaardag 2CV

2CV 007

Coppa Classic viert feest

MG TC Midget 1948

Jet Set

Agenda

icons4-1

ICONS of elegance 4.1- Voorjaar 2018

Blikvangers in deze editie

Delahaye 135 M convertible - Franse haute couture

De jaren ’30 stonden garant voor sublieme creaties en nooit geziene luxe in de kleurrijke wereld van de automobiel. De superbolides vonden mondjesmaat de weg naar een elitair cliënteel. Zo ook de Delahaye 135M Convertible met Antem koetswerk waarvan er uiteindelijk slechts 4 exemplaren het daglicht zagen. 

H.R.G. Singer - ‘Leightweight’ HLO 168 - 1947

Deze H.R.G. Singer ‘Lightweight’ hoort thuis in het rijtje van invloedrijke Engelse sportwagens. Zijn unieke geschiedenis met een raceverleden in onder andere de 24 Uren van Le Mans is ronduit indrukwekkend.

Mercedes-Benz - Blue Wonder: racewagen transporter

Naast de Silver Arrows had het Mercedes-Benz raceteam nog een ander voertuig dat medio jaren ‘50 een sensatie veroorzaakte binnen zijn gelederen. Als gepast vervoer voor de zegevierende armada werd  een supersnelle racewagentransporter gebouwd: ‘Blue Wonder’.

Karmann Karosserie

Bij de naam Karmann verschijnt spontaan het beeld van de Karmann-Ghia, een elegant-sportieve interpretatie van de VW Kever. Dat wapenfeit liet Karmann enkele glansrijke decennia schitteren als automerk, ook al was dat met een zeer beperkt modelaanbod.

Maserati - Gebeten door de drietand

Maserati behoort tot de meest gerenommeerde Italiaanse constructeurs in de autogeschiedenis. De ‘bella macchina’ met  de drietand geeft aanleiding tot verzamelen. Een blik op twee bijzondere collecties.

22.000 km in een 2CV - in het spoor van Marco Polo

Een filmpje op You Tube over de oude Zijderoute was de inspiratiebron om 22.000 km af te lappen in krap twee maanden tijd bij een  marathonreis door 17 landen. Rij mee in de voetsporen van Marco Polo… Met een 4x4 2CV!

...

Verder in deze editie...

Karmann Ghia Typ 14

The Illustrator

Column Guy De Pré

Miniaturen - Bugs in a Box

Love Bug Parade

Pantheon Basel: Thema Maserati

Silhouet: Christian Delferier

Autosport Iconen op Oldtimerbeurs Genk

Project Aston Martin

Historia: Er was eens

Jet Set

Agenda