Classic Car Magazine

Arie-Jean Historic Restorations

De hergeboorte
van een motorblok
ICONS of Elegance nr. 1 2015

De stiel van vooroorlogse auto’s restaureren is geleerd in het Verenigd Koninkrijk. Je moet op dat vlak toch ergens de mosterd halen. Die kennis is als zelfstandige in de praktijk omgezet in het thuisland... Je moet toch ergens beginnen.

Probleem omgebogen tot een kwaliteit


Een klant kwam binnen met een drie liter Bentley, chassisnummer 295. De auto was toe aan een restauratie. Bij het openen van de motor, bleek dat het blok gescheurd was ter hoogte van de uitlaatkleppen van één van de cilinders.

Herstellen dus... Na wat speurwerk bleken er tweedehands exemplaren beschikbaar. Er wordt namelijk nogal wat ge-drie-vier-en-halfd bij de Bentley-jongens. Maar dan zou, volgens de klant, hetzelfde probleem optreden. Een nieuw vierenhalf liter blok was ook een optie, maar in zijn zoektocht naar originaliteit wilde de opdrachtgever daar niet van weten. Dus bleef er maar één uitweg: een nieuw blok... Maar hoe begin je daar aan? Wat kost zoiets en hoelang duurt dat? Een uitdaging!

De eerste plek waar we zochten: The Bentley Drivers Club. Die waren wel gewonnen voor het idee een ‘nieuw’ drie liter motorblok te maken. En, ze wilden ons wel voorzien van – ja, die zijn nog voorhanden – de originele tekeningen, plus wat extra knowhow in verband met de tekortkomingen van het blok en nog wat te verbeteren zaken. Maar... met een tekening alleen kom je er niet. Je hebt nog een gieterij , een modellenbouwer en een nabewerker nodig. Na wat zoeken, vonden we een gieterij bereid om mee te werken en zo’n kleine oplage te gieten. En, die kon ons ook een zeer goede modelmaker bezorgen dus dat probleem was dan ook van de baan. Na een paar gietstukken en aanpassingen aan het model, was het tijd om het blok te laten bewerken. Toen bleek al snel waarom de Engelse collega’s geen drie liter versies namaakten,…

Alle blokken door W.O. Bentley ontworpen, zijn rechthoekige dozen. Dat is makkelijk voor het bewerken, transport, en zo meer.
De drie liter dus niet. Die is taps zowel in zij- als in vooraanzicht. Dat maakt dat het modeleren, gieten en nabewerken een pak moeilijker wordt. Probeer maar eens een klepzitting te slijpen in een stuk waarvan de cilinderkop en blok één geheel zijn. En je dat moet doen op een diepte van 165mm en in een gat van 80mm diameter. Met het nodige bloed, zweet en tranen zijn we uiteindelijk tot een zeer goed resultaat gekomen.

Meer nog, zo zijn we nu de enige leverancier van drie liter motorblokken ter wereld!

Tekst en foto: Arjen Geirnaert

Benieuwd naar andere restauratieprojecten: www.arie-jean.com

Onze sponsors

Fotoreportages
Arie-Jean Historic Restoration (2014)

(c) ICONSmagazine

Volg ons ook op social media

CCDA Classics
ICONS Classic Cars
CDDA Kalender
ICONS Classic Cars
ICONS Classic Cars
ICONS Super Cars