Donderdag 6 oktober 2022 – Vandaag is in Knokke-Heist de 13e editie van de ZOUTE Grand Prix van start gegaan. Burgemeester Piet De Groote en organisator Filip Bourgoo gaven het startschot van de ZOUTE Rally by Stow. De 225 deelnemende wagens verzamelden op de zeedijk van Knokke-Heist en werden er onderworpen aan een korte technische keuring, zodat ze morgen zonder problemen aan de start kunnen verschijnen van de 2-daagse rally, die nog steeds het ‘hart’ is van het 4-daagse evenement.
Traditioneel was het laatste weekend van september, dè bijeenkomst van elke oldtimer liefhebber. De mensen van de BEHVA organiseerde een Pre-War dag, vrij rijden op circuit en ontvingen hun leden tijdens het raceweekend. Maar vooral, het was ook tijd om, na de coronajaren, de machines weer te laten brullen tijdens de traditionele 6 uren wedstrijd die half in het licht en half in het donker werd gereden.
De Goodwood Revival Meeting 2022 lokte weer meer dan 150.000 bezoekers naar dit magische circuit in Zuid-Engeland en het prachtige nazomerweer deed de rest. Het concept is reeds enkele jaren gewijzigd en zeker na de Corona periode werd duidelijk dat het meer en meer over gaat van een echt classic car festival naar een lifestyle event met classic cars. Maar vergis u niet, op de piste wordt er in elke wedstrijd nog echt gevochten op het scherp van de snee, maar er was immers meer tijd, aandacht en ruimte voor de ‘oldtimer-beleving’.
Vier jaar heeft het geduurd, maar eindelijk kon het weer. En
dat was eraan te zien .
Meer dan 200.000 toeschouwers hebben dit evenement bezocht,
dat onder een stralende zon werd gehouden. Het was overal een mensengewriemel
van jewelste, behalve in de tribunes, want het merendeel van het spektakel
speelde zich af in de paddock, het korte Bugatti circuit en de binnen contouren
van het circuit.
In 1950 rondde de Mexicaanse regering de aanleg van de Pan-American Highway af, die het uiterste zuiden van het land met het noorden verbond. Om de voltooiing van dit geweldige bouwwerk te vieren, werd in dat jaar een vijfdaagse race georganiseerd, over een afstand van bijna 3500 kilometer. Hiermee was de rit ruim 2 keer langer dan de Mille Miglia en was het dus echt een uitdaging voor de rijders om de afstand van Ciudad Juarez, via El Paso in Texas naar Ciudad Cuauhtémoc af te leggen.
Begin jaren zeventig: bij General Motors, meer bepaald Opel, lag Belgisch ingenieur Vic Heylen uit Bolderberg (Zolder) ‘in de bovenste schuif’. De door hem klaargemaakte Opel Commodores haalden briljante resultaten tijdens de 24 uren van Francorchamps. Ook op andere omlopen leverden ze puike prestaties. De opkomst van de Ford Capri 2600RS deed hem echter naar alternatieven zoeken. En dat vond hij…
Dat een racewagen geen onwaarschijnlijk duur snelheidsmonster hoeft te zijn, bewijst Werner Castelyns uit Retie. Op eigen houtje bouwde hij een remake van een BT21, een hommage aan de formule wagen waarmee de legendarische Australiër Jack Brabham extra momentum kreeg. De ‘Passero’ is een auto van ver buiten de mainstream en toch kreeg die vorm zonder aanslag op de portemonnee. Gewoon met goedkope of gekregen spullen en onderdelen van de Simca voorraadplank.
Heeft het zin om een auto die in een niet al te beste staat verkeert te laten taxeren? Of is het beter om te wachten tot de auto gerestaureerd is? Het waren vragen waar de eigenaar van deze Citroën ID 19 mee zat. Vredestein-taxateur Huib Adolfs geeft de antwoorden.
Met deze slogan stelde Ford Motor Company in januari 1968 de nieuwe Ford Escort voor.
Deze nieuwkomer zou de Anglia vervangen die sinds 1959 geproduceerd werd en daarmee stilaan aan een update toe was. Deze auto zou ruimer, stiller en comfortabeler zijn.
De stiel van vooroorlogse auto’s restaureren is geleerd in het Verenigd Koninkrijk. Je moet op dat vlak toch ergens de mosterd halen. Die kennis is als zelfstandige in de praktijk omgezet in het thuisland... Je moet toch ergens beginnen.
De samenkomst van autosport-iconen in de Limburghal van Genk schonk ook aandacht aan de navigators in de rallywagens. Die mannetjes die omwille van een laag zwaartepunt lager zitten dan de piloot en nauwelijks over de voorruit kunnen kijken. Toch zijn ze de precisieklokken die maken dat de bestuurder de ‘kist’ op de soms aalgladde smalle wegeltjes kan houden. Zo redden ze hun beider hachje en scoren in het beste geval de zege in een rally.
Toen Opel zich net voor de eerste wereldoorlog de grootste autoconstructeur van Duitsland mocht noemen, bestond het gamma uit ‘Kleinen’ en grote ‘Starken’ Motorwagens. Die grote waren door hun forse omvang niet erg handig en werden, gezien de periode, dan ook hoofdzakelijk ingezet voor militaire doeleinden. De kleine modellen waren wel begerenswaardig, vooral dan bij de meer begoeden, een auto was in die jaren immers nog steeds niet voor iedereen weggelegd.
De vergetelheid voorbij
Het was het typische diep V8 timbre waar het allemaal mee begon. Het geluid van die achtpitter bepaalde de levensloop van Adelbert Engler. En dat van de megacollectie Mustangs die in zijn garage alias museum staan.
Nog geen 200 jaar geleden waren paarden heel gewoon in het straatbeeld. Stoommachines, hét kenmerk van de industrialisatie, blijven grotendeels beperkt tot de fabrieken en natuurlijk de spoorlijnen. De mens heeft echter de smaak van snelheid geproefd en begint te experimenteren.
De eerste woordjes van een kind zijn een enorme mijlpaal. Vaak zijn dat namen van mensen of voorwerpen die een grote rol spelen in het leven van de dreumes. Die van radio-icoon Guy De Pré waren automerken. Alsof het in zijn DNA was ingebakken...
Sinds 1984 duikt Guy met De Pré Historie terug in de muziek- en nieuwsarchieven van de tweede helft van de 20ste eeuw. Het succesvolle en langstlopend VRT radioprogramma met dezelfde presentator toelichten is vast niet meer nodig. Tenzij je onder een steen gelegen hebt de afgelopen decennia.
Wat er te vertellen valt over de rest van zijn werk? Hij is 20 als hij zijn carrière in ’74 start bij Radio 1, als reporter voor het programma ‘Ga jij maar winkelen, ik let wel op de radio’. Ondertussen alweer zo’n 41 jaar geleden dus. Over oldtimers gesproken... De jaren erna was hij te horen als presentator van Het Huis De Pré Provoost, Domino en Funkytown.
Eén van Molsheims meest begeerde auto’s ...
Herkenbaar in een oogopslag. Ook al is de radiator verborgen achter een stroomlijnkap, de hoefijzervorm verraadt dat het gaat om een stuk uit de befaamde Bugattilijn.
Lees meer
Tekst & Foto's:
©
Guido Devreker
Wie de grootste verzameling Bugatti’s wil bewonderen, moet beslist afzakken naar de Elzas en Cité de l’Automobile – Musée National-Collection Schlumpf in Mulhouse bezoeken.
Bugatti is tegenwoordig bekend van ’s werelds sterkste, duurste en snelste supersportwagen, de door VW geproduceerde 8 liter 16-cilinder Veyron. Maar er was een tijd dat dit heel anders was.
De eerste Bugattis waren kleine 4-cilindertjes van minder dan 1,5 liter. Dit in een tijd dat motoren van 10 liter inhoud of meer de norm waren, zeker in de racerij. Tijdens de Franse Grand Prix van 1911 in Le Mans, haalde deze kleine Bugatti, met Friderich aan het stuur na 7 uur racen de tweede plaats. De toeschouwers waren bijzonder enthousiast dat deze kleine David de meeste Goliath’s voorbleef! Wat was Ettore’s geheim: een snellopende motor en uitmuntende bouwkwaliteit. Andere kleine auto’s uit die tijd waren niet alleen goedkoop, maar ook goedkoop gemaakt. Bugattis waren dat zeker niet! De excellente, compromisloze kwaliteit is altijd het kenmerk gebleven.
Lees meer
Tekst & Foto's:
©
Jaap Horst
Wie Monte Carlo zegt, heeft het over ’s werelds oudste en beroemdste uitdaging op de autosportkalender. Pakweg een week na de ‘klassieke’ rally wordt het startschot gegeven van de Rallye Automobile Monte-Carlo Historique. Met een lofzang over de puike prestaties die de Belgische heren neerzetten in deze befaamde winterse regularity zouden we behoorlijk in herhaling vallen. En dus brengen we een verslag met Steffi Edelhoff en Birgit Binder in de hoofdrol. Het Duitse duo dat nu al vier opeenvolgende jaren het uitdagend circuit met succes bedwingt en als winnaar van de Ladies Cup het podium beklimt.
Lees meer
Tekst: © Karina Ramaekers, Math Fooij
Foto’s: © Haase Foto Classic, Steffi Edelhoff
Deutsch en Bonnet waren twee Franse ingenieurs die in 1938 samen begonnen auto’s te bouwen die bedoeld waren voor de autosport.
Aanvankelijk gebruikten ze hiervoor onderdelen van Citroen maar toen ze na WO2 terug aan de slag gingen schakelden ze over op componenten van Panhard.
Het wordt een stralende dag vandaag. De hemel is azuurblauw en de zon straalt boven Brescia. Druppelsgewijs komen de ‘accettate’ de Fiera binnen gereden voor de technische controle en nog wat administratieve formaliteiten.
De controle zelf is niet zo heel boeiend want ik moet eerlijk bekennen dat het chassisnummer van een Alfa Romeo 6C 1750 mij niet emotioneel raakt. Als ik diezelfde Alfa hoor ronken en zie bewegen, dan gaan de haren op mijn armen recht staan.
Tekst & foto's: © Ward Thans
Pareltjes uit het stoomtijdperk, figuren die zo uit een verhaal van Jules Verne of Charles Dickens lijken te stappen, flaneren tussen oldtimers, authentiek vermaak met draaimolens, speelkasten en ander amusement voor klein en groot, industriële architectuur, maritiem erfgoed, … Moeilijk kiezen? Ga voor alles! Leef je uit op het Festival of Steam and Transport in de Historic Dockyard van Chatham (UK).
Lees meer
Het is even zoeken naar de bijna verstopte werkplaats te Ukkel, aan de Sint-Jobsesteenweg. Als je de garage van Philippe Vilain betreedt dan merk je onmiddellijk een aantal zaken op: het is er heel proper, er staan minstens evenveel oldtimers dan gewone wagens in de carrosserie, de sfeer is er ontspannen, de werknemers zijn aan de slag met de glimlach en geconcentreerd op hun taak.
Dan komt Philippe je tegemoet en je merkt ook onmiddellijk aan hem dat dit geen gewone carrossier is. Moderne ontspannen kledij, zonder één vlekje. Een grote glimlach, stijlvol, ja zelfs wat artistiek. Tijdens het gesprek zal hij ontspinnen als een veelzijdig maar vooral gepassioneerd man. Eens hij over oude wagens begint komen we in een andere dimensie. De passie straalt er vanaf, zijn ogen blinken, de glimlach laat volle “goesting” doorschijnen.
Tekst:
©
Eric Merny
Foto’s:
©
Philippe Vilain
Die ene klassieker... Je hebt er zo lang naar gezocht, eindelijk gekocht... En dan laat je de waarde van die auto bepalen door een taxateur. Best zelfs nog vóór je start met ‘m op te knappen, eraan gaat sleutelen. Waarom? Nou, om een paar goeie redenen.
Vredestein-taxateur Huib Adolfs deelt ze graag met ons.
Tekst &
Foto’s
:
©
Jan-Erik Plettenburg
Lees meer
Het was in het voorjaar van 2011 dat ik voor het eerst kennismaakte met Patrick Hanssens. De Maseratisti Fiamminghi België, zeg maar de Vlaamse Maserati Club, organiseerde een Meet & Greet voor hun leden en de plaats van treffen was bij Patrick thuis in Lauwe. Na een geur- en wijndegustatie nodigde hij ons uit om in zijn voormalige fotostudio naar zijn Maserati’s te komen kijken. Daar vielen we van de ene verbazing in de andere. Naast een aantal Maserati’s stonden daar Maserati motoren en automobilia, zoals Maserati bougies, dealerschilden en miniatuurmodellen. Hier kon ik al zien, dat het een man is met een zeer grote passie voor het merk. Toen ik in 2014 door het Museum Autoworld gevraagd werd te helpen met het opzetten van een tentoonstelling met als thema 100 jaar Maserati twijfelde ik dan ook geen moment om Patrick te bellen met de vraag of hij een aantal van zijn auto’s en motoren beschikbaar wilde stellen.
Zeg niet zomaar ‘miniatuur’ tegen een creatie van de Hasseltse Michel Stassart. Dat zou op zijn zachtst uitgedrukt oneerbiedig zijn. De schaalmodellen van zijn hand zijn kunstwerken. Unieke stukken, perfect afgewerkt tot in het kleinste detail. Schaalmodellen met een ziel. En dat zie je, dat voel je.
Van hobbyist tot specialist
Hoe zoiets groeit? Letterlijk uit ‘spielerei’. Begin jaren ’90 was het zijn hobby om modelauto’s van schaal 1:18 of 1:24 te verbeteren. Vertrekkende van eenvoudige commerciële schaalmodellen. Maar dat bleek al gauw te simpel en bracht niet meer de nodige voldoening. Dus gaf hij er een eigen twist aan. De Ferrari’s, Mercedessen of Porsches kregen, niet enkel, een andere kleur, een bijzondere striping of optionele sier. Het was goed, voor een tijdje...
Tekst:
©
Karina Ramaekers
Foto’s:
©
Michel Stassart
https://www.michel-stassart-creation.be/
Nonkel Abarth
”Waar zitten de wieltjes?”, zei genie Albert Einstein, toen hij tweeënhalf was en zijn ouders hem vertelden dat hij later met zijn pasgeboren zus kon spelen. Een uitspraak die evengoed uit de mond van Guy Moerenhout kon komen. Het denk- en doewerk om een grote motor in een kleine auto te steken en daar dan mee te rijden. Of een wagen strippen tot de essentie en er dan iets anders, iets sportievers, iets krachtigers van maken, ... dàt zijn de dingen die Guy van jongs af aan boeien. En het is juist die fascinatie die hem het parcours laat rijden van racecartuningspecialist en rallypiloot tot Abarthconnoisseur.
Tekst:
©
Karina Ramaekers
Foto:
©
Guy Moerenhout
Lees meer
Bij racing wordt stereotyp aan mannen gedacht. Snelheid, techniek, de geur van benzine en het lawaai van motoren, ...
het zijn nu eenmaal dingen die men niet direct zou linken aan het interesseveld van vrouwen. Maar een blik op de geschiedenis toont aan dat zij toch een prominente rol spelen in de autosport.
Het levende bewijs is speedqueen Yvette Fontaine.
Tekst:
©
Karina Ramaekers
Foto:
©
Yvette Fontaine
Lees meer
© 2022 CCDA