Classic Car Magazine

Oldtimer Artikels
Classic Car Reportages

De Manta die toch geen Opel is
Transeurop 2800 (Made in Belgium)

Begin jaren zeventig: bij General Motors, meer bepaald Opel, lag Belgisch ingenieur Vic Heylen uit Bolderberg (Zolder) ‘in de bovenste schuif’. De door hem klaargemaakte Opel Commodores haalden briljante resultaten tijdens de 24 uren van Francorchamps. Ook op andere omlopen leverden ze puike prestaties. De opkomst van de Ford Capri 2600RS deed hem echter naar alternatieven zoeken. En dat vond hij…

Lees meer

PASSERO
RACEWAGEN VAN EIGEN MAKELIJ
Werner Castelyns

Dat een racewagen geen onwaarschijnlijk duur snelheidsmonster hoeft te zijn, bewijst Werner Castelyns uit Retie. Op eigen houtje bouwde hij een remake van een BT21, een hommage aan de formule wagen waarmee de legendarische Australiër Jack Brabham extra momentum kreeg. De ‘Passero’ is een auto van ver buiten de mainstream en toch kreeg die vorm zonder aanslag op de portemonnee. Gewoon met goedkope of gekregen spullen en onderdelen van de Simca voorraadplank.

Lees meer

1964 Citroën ID 19 onder de loep

Heeft het zin om een auto die in een niet al te beste staat verkeerd te laten taxeren? Of is het beter om te wachten tot de auto gerestaureerd is? Het waren vragen waar de eigenaar van deze Citroën ID 19 mee zat. Vredestein-taxateur Huib Adolfs geeft de antwoorden.

Lees meer

The new Ford Escort
the small car that isn’t
ICONS of Elegance nr. 1 2015

Met deze slogan stelde Ford Motor Company in januari 1968 de nieuwe Ford Escort voor.
Deze nieuwkomer zou de Anglia vervangen die sinds 1959 geproduceerd werd en daarmee stilaan aan een update toe was. Deze auto zou ruimer, stiller en comfortabeler zijn.

Lees meer

De hergeboorte
van een motorblok

De stiel van vooroorlogse auto’s restaureren is geleerd in het Verenigd Koninkrijk. Je moet op dat vlak toch ergens de mosterd halen. Die kennis is als zelfstandige in de praktijk omgezet in het thuisland... Je moet toch ergens beginnen.

Lees meer

Fred Franssen (Copiloot Gilbert Staepelaere)
120 KEER ATOOMKLOK NAAST GROTE RALLYPILOTEN

De samenkomst van autosport-iconen in de Limburghal van Genk schonk ook aandacht aan de navigators in de rallywagens. Die mannetjes die omwille van een laag zwaartepunt lager zitten dan de piloot en nauwelijks over de voorruit kunnen kijken. Toch zijn ze de precisieklokken die maken dat de bestuurder de ‘kist’ op de soms aalgladde smalle wegeltjes kan houden. Zo redden ze hun beider hachje en scoren in het beste geval de zege in een rally.

Lees meer

De grootste kleine Opel


Toen Opel zich net voor de eerste wereldoorlog de grootste autoconstructeur van Duitsland mocht noemen, bestond het gamma uit ‘Kleinen’ en grote ‘Starken’ Motorwagens. Die grote waren door hun forse omvang niet erg handig en werden, gezien de periode, dan ook hoofdzakelijk ingezet voor militaire doeleinden. De kleine modellen waren wel begerenswaardig, vooral dan bij de meer begoeden, een auto was in die jaren immers nog steeds niet voor iedereen weggelegd.
De vergetelheid voorbij

Lees meer

Modelmania
MISTER MUSTANG
Adelbert Engler - The Mustang Garage

Het was het typische diep V8 timbre waar het allemaal mee begon. Het geluid van die achtpitter bepaalde de levensloop van Adelbert Engler. En dat van de megacollectie Mustangs die in zijn garage alias museum staan.

Lees meer

Postzegels

Auto's met een kartelrandje

Nog geen 200 jaar geleden waren paarden heel gewoon in het straatbeeld. Stoommachines, hét kenmerk van de industrialisatie, blijven grotendeels beperkt tot de fabrieken en natuurlijk de spoorlijnen. De mens heeft echter de smaak van snelheid geproefd en begint te experimenteren.

Lees meer

De Pré Historie

De eerste woordjes van een kind zijn een enorme mijlpaal. Vaak zijn dat namen van mensen of voorwerpen die een grote rol spelen in het leven van de dreumes. Die van radio-icoon Guy De Pré waren automerken. Alsof het in zijn DNA was ingebakken...

Een duik in de archieven

Sinds 1984 duikt Guy met De Pré Historie terug in de muziek- en nieuwsarchieven van de tweede helft van de 20ste eeuw. Het succesvolle en langstlopend VRT radioprogramma met dezelfde presentator toelichten is vast niet meer nodig. Tenzij je onder een steen gelegen hebt de afgelopen decennia.
Wat er te vertellen valt over de rest van zijn werk? Hij is 20 als hij zijn carrière in ’74 start bij Radio 1, als reporter voor het programma ‘Ga jij maar winkelen, ik let wel op de radio’. Ondertussen alweer zo’n 41 jaar geleden dus. Over oldtimers gesproken... De jaren erna was hij te horen als presentator van Het Huis De Pré Provoost, Domino en Funkytown.

Lees meer

57248, de ‘originele’ Bugatti Type 59

Eén van Molsheims meest begeerde auto’s ...
Herkenbaar in een oogopslag. Ook al is de radiator verborgen achter een stroomlijnkap, de hoefijzervorm verraadt dat het gaat om een stuk uit de befaamde Bugattilijn.

Lees meer
Tekst & Foto's: © Guido Devreker

Van droom tot unieke Schlumpf collectie

Wie de grootste verzameling Bugatti’s wil bewonderen, moet beslist afzakken naar de Elzas en Cité de l’Automobile – Musée National-Collection Schlumpf in Mulhouse bezoeken.

Lees meer

Historie van Bugatti

Bugatti is tegenwoordig bekend van ’s werelds sterkste, duurste en snelste supersportwagen, de door VW geproduceerde 8 liter 16-cilinder Veyron. Maar er was een tijd dat dit heel anders was.
De eerste Bugattis waren kleine 4-cilindertjes van minder dan 1,5 liter. Dit in een tijd dat motoren van 10 liter inhoud of meer de norm waren, zeker in de racerij. Tijdens de Franse Grand Prix van 1911 in Le Mans, haalde deze kleine Bugatti, met Friderich aan het stuur na 7 uur racen de tweede plaats. De toeschouwers waren bijzonder enthousiast dat deze kleine David de meeste Goliath’s voorbleef! Wat was Ettore’s geheim: een snellopende motor en uitmuntende bouwkwaliteit. Andere kleine auto’s uit die tijd waren niet alleen goedkoop, maar ook goedkoop gemaakt. Bugattis waren dat zeker niet! De excellente, compromisloze kwaliteit is altijd het kenmerk gebleven.

Lees meer
Tekst & Foto's: © Jaap Horst

Leading Ladies in
Rallye Monte Carlo Historique

Wie Monte Carlo zegt, heeft het over ’s werelds oudste en beroemdste uitdaging op de autosportkalender. Pakweg een week na de ‘klassieke’ rally wordt het startschot gegeven van de Rallye Automobile Monte-Carlo Historique. Met een lofzang over de puike prestaties die de Belgische heren neerzetten in deze befaamde winterse regularity zouden we behoorlijk in herhaling vallen. En dus brengen we een verslag met Steffi Edelhoff en Birgit Binder in de hoofdrol. Het Duitse duo dat nu al vier opeenvolgende jaren het uitdagend circuit met succes bedwingt en als winnaar van de Ladies Cup het podium beklimt.
Lees meer

Tekst: © Karina Ramaekers, Math Fooij
Foto’s: © Haase Foto Classic, Steffi Edelhoff

DB HBR5
Rigo Meys
DB (Deutsch & Bonnet), een vergeten merk (?)

Deutsch en Bonnet waren twee Franse ingenieurs die in 1938 samen begonnen auto’s te bouwen die bedoeld waren voor de autosport.
Aanvankelijk gebruikten ze hiervoor onderdelen van Citroen maar toen ze na WO2 terug aan de slag gingen schakelden ze over op componenten van Panhard.

Lees meer

Tekst & foto's: © Ward Thans

Mille Miglia 2016

Het wordt een stralende dag vandaag. De hemel is azuurblauw en de zon straalt boven Brescia. Druppelsgewijs komen de ‘accettate’ de Fiera binnen gereden voor de technische controle en nog wat administratieve formaliteiten.

De controle zelf is niet zo heel boeiend want ik moet eerlijk bekennen dat het chassisnummer van een Alfa Romeo 6C 1750 mij niet emotioneel raakt. Als ik diezelfde Alfa hoor ronken en zie bewegen, dan gaan de haren op mijn armen recht staan.

Lees meer

Tekst & foto's: © Ward Thans

Steam Punk @

Festival of Steam and Transport

Historic Dockyard Chatham (UK)

Pareltjes uit het stoomtijdperk, figuren die zo uit een verhaal van Jules Verne of Charles Dickens lijken te stappen, flaneren tussen oldtimers, authentiek vermaak met draaimolens, speelkasten en ander amusement voor klein en groot, industriële architectuur, maritiem erfgoed, … Moeilijk kiezen? Ga voor alles! Leef je uit op het Festival of Steam and Transport in de Historic Dockyard van Chatham (UK).
Lees meer

Tekst: © Karina Ramaekers
Foto’s: © Herbert Billen

Philippe Vilain,
grootmeester in koetswerk

Het is even zoeken naar de bijna verstopte werkplaats te Ukkel, aan de Sint-Jobsesteenweg. Als je de garage van Philippe Vilain betreedt dan merk je onmiddellijk een aantal zaken op: het is er heel proper, er staan minstens evenveel oldtimers dan gewone wagens in de carrosserie, de sfeer is er ontspannen, de werknemers zijn aan de slag met de glimlach en geconcentreerd op hun taak.

Dan komt Philippe je tegemoet en je merkt ook onmiddellijk aan hem dat dit geen gewone carrossier is. Moderne ontspannen kledij, zonder één vlekje. Een grote glimlach, stijlvol, ja zelfs wat artistiek. Tijdens het gesprek zal hij ontspinnen als een veelzijdig maar vooral gepassioneerd man. Eens hij over oude wagens begint komen we in een andere dimensie. De passie straalt er vanaf, zijn ogen blinken, de glimlach laat volle “goesting” doorschijnen.

Lees meer

Tekst: © Eric Merny
Foto’s: © Philippe Vilain

Taxatie
voor de actuele waarde van je oldtimer

Die ene klassieker... Je hebt er zo lang naar gezocht, eindelijk gekocht... En dan laat je de waarde van die auto bepalen door een taxateur. Best zelfs nog vóór je start met ‘m op te knappen, eraan gaat sleutelen. Waarom? Nou, om een paar goeie redenen.
Vredestein-taxateur Huib Adolfs deelt ze graag met ons.

Tekst & Foto’s : © Jan-Erik Plettenburg
Lees meer

Mercedes-Benz
540K Stromlinienwagen, 1938

Inmiddels heeft zowat iedereen met een groot hart voor auto’s - en historische vierwielers in het bijzonder - weet van het ‘Walhalla’ van Mercedes-Benz. Het is de met veel mystiek omhulde verzamelplek voor meer dan 1.000 auto’s of overblijfselen daarvan, waar ‘nog wat werk aan is’ alvorens ze de honderden collega’s kunnen vervoegen die door Mercedes-Benz Classic in toptoestand en rijklaar zijn gerevalideerd.
De restauratie van auto’s, vaak beter te omschrijven als ‘heroplevingsproject’ is een aangelegenheid die onder de grote koepel van het merk met de ster als een soort ‘business unit’ wordt bekeken, wat betekent dat er projecten moeten worden geselecteerd en gebudgetteerd. Zo werd in 2011 een chassis met bijzondere historische waarde uit zijn donkere opslagplek gehaald om er een unieke vooroorlogse auto mee te laten herleven: de ‘540 K Stromlinienwagen’ uit 1938.
Tekst: © Eduard Coddé
Foto’s: © Daimler AG
Lees meer

Gestoken door de drietand

Patrick Hanssens de man achter Mistral Classics

Het was in het voorjaar van 2011 dat ik voor het eerst kennismaakte met Patrick Hanssens. De Maseratisti Fiamminghi België, zeg maar de Vlaamse Maserati Club, organiseerde een Meet & Greet voor hun leden en de plaats van treffen was bij Patrick thuis in Lauwe. Na een geur- en wijndegustatie nodigde hij ons uit om in zijn voormalige fotostudio naar zijn Maserati’s te komen kijken. Daar vielen we van de ene verbazing in de andere. Naast een aantal Maserati’s stonden daar Maserati motoren en automobilia, zoals Maserati bougies, dealerschilden en miniatuurmodellen. Hier kon ik al zien, dat het een man is met een zeer grote passie voor het merk. Toen ik in 2014 door het Museum Autoworld gevraagd werd te helpen met het opzetten van een tentoonstelling met als thema 100 jaar Maserati twijfelde ik dan ook geen moment om Patrick te bellen met de vraag of hij een aantal van zijn auto’s en motoren beschikbaar wilde stellen.

Tekst: © Frank Rameckers
Foto’s: © Patrick Hanssens
Lees meer

Meesterwerken op kleine schaal

Zeg niet zomaar ‘miniatuur’ tegen een creatie van de Hasseltse Michel Stassart. Dat zou op zijn zachtst uitgedrukt oneerbiedig zijn. De schaalmodellen van zijn hand zijn kunstwerken. Unieke stukken, perfect afgewerkt tot in het kleinste detail. Schaalmodellen met een ziel. En dat zie je, dat voel je.

Van hobbyist tot specialist

Hoe zoiets groeit? Letterlijk uit ‘spielerei’. Begin jaren ’90 was het zijn hobby om modelauto’s van schaal 1:18 of 1:24 te verbeteren. Vertrekkende van eenvoudige commerciële schaalmodellen. Maar dat bleek al gauw te simpel en bracht niet meer de nodige voldoening. Dus gaf hij er een eigen twist aan. De Ferrari’s, Mercedessen of Porsches kregen, niet enkel, een andere kleur, een bijzondere striping of optionele sier. Het was goed, voor een tijdje...

Tekst: © Karina Ramaekers
Foto’s: © Michel Stassart
https://www.michel-stassart-creation.be/

Lees meer

Guy schrijft
RALLY en ABARTH met hoofdletters

Nonkel Abarth

”Waar zitten de wieltjes?”, zei genie Albert Einstein, toen hij tweeënhalf was en zijn ouders hem vertelden dat hij later met zijn pasgeboren zus kon spelen. Een uitspraak die evengoed uit de mond van Guy Moerenhout kon komen. Het denk- en doewerk om een grote motor in een kleine auto te steken en daar dan mee te rijden. Of een wagen strippen tot de essentie en er dan iets anders, iets sportievers, iets krachtigers van maken, ... dàt zijn de dingen die Guy van jongs af aan boeien. En het is juist die fascinatie die hem het parcours laat rijden van racecartuningspecialist en rallypiloot tot Abarthconnoisseur.

Tekst: © Karina Ramaekers
Foto: © Guy Moerenhout
Lees meer

Snelheidsicoon Yvette Fontaine

Bij racing wordt stereotyp aan mannen gedacht. Snelheid, techniek, de geur van benzine en het lawaai van motoren, ...
het zijn nu eenmaal dingen die men niet direct zou linken aan het interesseveld van vrouwen. Maar een blik op de geschiedenis toont aan dat zij toch een prominente rol spelen in de autosport.
Het levende bewijs is speedqueen Yvette Fontaine.

Tekst: © Karina Ramaekers
Foto: © Yvette Fontaine
Lees meer

Volg ons ook op social media

CCDA Classics
ICONS Classic Cars
CDDA Kalender
ICONS Classic Cars
ICONS Classic Cars
ICONS Super Cars