Spa Six Hours 2023

Bekijk hier de volledige reportage van Michel Schauwers en Guido Devreker

Meer reportages, klik hier

SPA SIX HOURS 2023, drie dagen nostalgische hoogstandjes !!!

De befaamde “Spa Six Hours” vierde dit jaar zijn dertigste verjaardag en deed dat in stijl. De weergoden werkten mee, behalve op vrijdag, maar dit evenement bracht weer een massa mensen naar Francorchamps met op zaterdag grote files tot gevolg… 

Het bijprogramma oogde iets minder en sommige wedstrijden brachten ook maar een tiental deelnemers op de piste, maar kwalitatief waren zij top !

Wedstrijden voor Sport prototype 2000 en de Masters Legends zorgden voor een ‘eargasm’, terwijl we natuurlijk de Formule 1 wagens enerzijds uit de pre-66’s en die uit de periode 1966-1985 niet mogen vergeten .

De Pre-war Bentley’s en Bugatti’s waren dan zeker een streling voor het oog, maar de Belcar Historic trok op vrijdag de hoofdvogel met een wedstrijd die vertrok op een droog wegdek, maar waarbij net na de start de sluizen werden opengetrokken. Het werd een glij- en schuifspektakel op weg naar de Raidillon, met deelnemers die na 1 ronde wisselden voor regenbanden, anderen die bleven zweren op hun slicks en weer
anderen, die er de brui aangaven. Maar….er was een kleine Renault Clio, bestuurd door de Italiaanse Ilaria Stalliviera, die met opgesneden slicks iedereen voorbij vloog en uiteindelijk tot winnaar werd uitgeroepen ! In de tweede wedstrijd , op zaterdag en bij stralend weer, werd zij echter ter orde geroepen en werd de strijd uitgevochten tussen de Ford Capri van Wim Kuijl en de Chevrolet Corvette van Luc Branckaerts, waarbij eerstgenoemde met de bloemen ging lopen. 

Dan was het tijd voor het grote spektakel.

Met een deelnemersveld van 98 stuks, bracht dit de grote massa op de been.

Van bij de start trokken de 18-koppige bende Ford GT40’s natuurlijk aan het langste einde. Maar er waren ook incidenten, ongevallen, pace-car, straffen voor het niet respecteren van Track Limits en dergelijke, die deze wedstrijd zo speciaal maken.   Maar na zes uren wedstrijd , was dit veld zo uitgedund dat een Lotus Elan bijna met de bloemen ging lopen. Nico Verdonck (Ford GT40), was in dit laatste uur nog aan een inhaalrace begonnen, maar remproblemen verplichten hem om twee korte pitsstops te maken en zo het podium te verliezen ! 

Winnaars werden ex-wereldkampioen Touringcars Andy Priaulx met Gordon Shedden en Miles Griffith op een Ford GT40, tevens de zestiende overwinning van een GT40 in in deze wedstrijd ! Op de tweede plaats de Lotus Elan 26R van BTCC kampioen Andrew Jordan met Sam Tordoff en James Torlin. Het podium werd afgerond door Tony Wood, Will Nuthall and Michael Lyons (Ford GT40). De toerwagen categorie werd gewonnen door de Ford Mustang van Meeuwissen - Meeuwissen – Jansen.   Nico verdonck kreeg de trofee “Beurlys” als best geklasseerde Belgische piloot.

Guido Devreker & Michel Schauwers