Classic Car Magazine

CleanSurface Group by Sodablast

Schadeloos schoon
strippen met sodastralen
ICONS of Elegance nr. 2.1 2016

Wie zijn klassieker een nieuwe uitstraling wil geven, zal eerst vuil, roest en oude laklagen grondig moeten verwijderen. Kaal maken zoals dat heet. Sodastralen is uitermate geschikt voor die klus. Een werkwijze zoals zandstralen, maar waarbij het strippen gebeurt met een zacht en efficiënt straalproduct: sodiumbicarbonaat.

Wie zoekt die vindt


Het concept van sodastralen raakte hier bekend door oldtimerfanaat Jan Van Nuffel... Hij zocht een methode om een auto naadloos te ontlakken zonder het oppervlak te beschadigen. Het antwoord vond hij in Amerika: ‘sodablasting’. Een innovatieve techniek om verf te strippen met sodastralen. Sinds 2010 is hij met zijn bedrijf Sodablast Systems bvba in Wieze de enige invoerder en verdeler voor Europa van het gepatenteerde merk. Garages, herstelbedrijven en hobbyisten kunnen er terecht voor het huren of kopen van het straalsysteem. Of gebruik maken van zijn uitgeruste cabine in geval men wel zelf wil stralen, maar geen plaats heeft voor de sodablaster. En voor wie geen voorzieningen heeft om straalwerken uit te voeren en dit toch voor lange tijd op eigen locatie wil doen, is er de mogelijkheid een ambulante cabine met bijhorende compressor en elektriciteitsgroep te huren. Die wordt dan ter plaatse afgeleverd.

Schadeloos schoon

Bij soda blasting of sodastralen wordt het werkstuk bespoten met een mengsel van soda en perslucht. Toch blijft de behandelde ondergrond intact, want de sodakristallen schuren niet. Zodra ze het te stralen oppervlak raken, spatten ze uiteen. Dat ontploffen zorgt ervoor dat er geen opruwing is of inslag die putjes en groeven veroorzaakt. Een ander belangrijk pluspunt is dat het materiaal niet opwarmt, waardoor het ongewenste effect van vervorming - zoals dat wel eens gebeurt bij andere technieken - voorkomen wordt. Zo kan zelfs het dunste koetswerk zonder problemen de bewerkingen ondergaan.

Onze sponsors

Sodastralen kan toegepast op heel wat soorten oppervlakken. Het is niet schadelijk voor materialen zoals rubbers, afdichtingen, chroom, hout, glas of kunststoffen (dashboards) en zo meer. Daarom is het ook niet nodig om te demonteren. Een volledige kas stralen met de ruiten er nog in kan perfect, zonder enige beschadiging. Ook bouten, moeren, sierstrips of klinken kunnen gewoon blijven zitten. Dat scheelt een hoop tijd én moeite. En, er is geen risico op stukken die afbreken of scheuren. Cruciaal bij bijzondere of zeldzame klassiekers waar originaliteit een doorslaggevende factor is.

Naast de aanpak van vlakken leent de methode zich ook voor het reinigen van vette onderdelen. De soda zet olie en vet om in een zeepoplossing die gemakkelijk weg te spoelen is met water. En da’s ook goed nieuws voor moeilijk bereikbare plekken als holle ruimten of stukken met bochten, hoeken of gaatjes waar je anders niet goed bij kunt.

Vastgeroest misverstand


Ondanks het feit dat soda eigenlijk een zout is, werkt de combinatie met staal roestvorming niet in de hand. Integendeel. Bij ferrometalen gestraald met zand en grit bijvoorbeeld is het nodig om onmiddellijk te coaten; omdat de stralen het oppervlak opruwen. Met soda blasting is dat niet het geval. Het straalmiddel schuurt niet, geeft geen inslag, verandert de structuur niet en dringt dus niet in het materiaal. Sodastralen zal het risico op roest zelfs aanzienlijk verminderen.

Net als nieuw met Super Finish


Nog een stapje verder dan schoon...? Voor de cosmetische restauratie van motoronderdelen is er de Super Finish. Een toepassing die non ferro materiaal als aluminium, koper, zink en messing terug een fabrieksnieuwe look geeft, zonder het gebruik van verf of vernis. Het procédé kan wel alleen toegepast worden als de stukken volledig gedemonteerd zijn.

Keramisch coaten


Bij keramisch coaten krijgen warmtegevoelige componenten een duurzame bescherming tegen roest en vuil. Uitlaat, collectoren of andere motoronderdelen worden meteen voorzien van een hittebestendige laag. Een dunne ‘thermische barrière’ verkrijgbaar in diverse kleuren. Tja, ... het oog wil ook wel wat.

Meer weten of een demo bijwonen? www.softblasting.be

Tekst: Karina Ramaekers
Foto’s: Sodablast Systems bvba

Volg ons ook op social media

CCDA Classics
ICONS Classic Cars
CDDA Kalender
ICONS Classic Cars
ICONS Classic Cars
ICONS Super Cars