Classic Car Magazine

De Pré Historie

ICONS of elegance 1 (2015)

De eerste woordjes van een kind zijn een enorme mijlpaal. Vaak zijn dat namen van mensen of voorwerpen die een grote rol spelen in het leven van de dreumes. Die van radio-icoon Guy De Pré waren automerken. Alsof het in zijn DNA was ingebakken...

Een duik in de archieven

Sinds 1984 duikt Guy met De Pré Historie terug in de muziek- en nieuwsarchieven van de tweede helft van de 20ste eeuw. Het succesvolle en langstlopend VRT radioprogramma met dezelfde presentator toelichten is vast niet meer nodig. Tenzij je onder een steen gelegen hebt de afgelopen decennia.
Wat er te vertellen valt over de rest van zijn werk? Hij is 20 als hij zijn carrière in ’74 start bij Radio 1, als reporter voor het programma ‘Ga jij maar winkelen, ik let wel op de radio’. Ondertussen alweer zo’n 41 jaar geleden dus. Over oldtimers gesproken... De jaren erna was hij te horen als presentator van Het Huis De Pré Provoost, Domino en Funkytown.

In 1988 kroop hij achter het stuur van het allereerste autoprogramma van de VRT: Overstuur. Dat liep tot 1993. Het was niet evident om in die tijd een twee uur durende uitzending over auto’s en autosport te producen, en vandaag de dag zou zoiets zelfs compleet ondenkbaar zijn. Ondertussen was hij betrokken bij de opstart van Radio Donna, de Vlaamse radiozender die van 1992 tot 2009 in de ether was. Zo was hij zes op zeven bezig met het thema auto. Leuke herinnering uit die Donnatijd? Een wedstrijd waarbij koppels voor 3 weken konden toeren langs de route 66. De rubriek heeft jaren gelopen. Tot de directie besliste dat het tijd was om te kiezen: Donna of Radio 2. Zoals bekend, koos hij voor het laatste. Maar wel met de voorwaarde dat hij iets in de autosfeer mocht blijven doen. Zo kan je hem horen in de donderdagrubriek De Auto van Guy in het programma Spits met David.

Lakei of hofnar van koning auto

Guy is niet alleen een autoriteit op de radio. Ook in tijdschriften kan hij zich uitleven. Bijvoorbeeld in columns voor automagazines en andere bladen. Autojournalistiek is nochtans niet evident, weet hij. De laatste tien, vijftien jaar worden auto’s bestempeld als zondebok, de oorzaak van veel leed, politiek niet correct. En meer van dat... Wie zich dus ten dienste stelt van dat onderwerp wordt bekeken als freak, een rare kwiet. Guy merkt ook op dat bij de jonge collega’s weinig interesse is voor dat topic. Het is niet boeiend, auto’s zijn onpraktisch of gevaarlijk, ... Daarom laten ze het links liggen. En da’s een punt waar autoconstructeurs nog te weinig rekening mee houden. Er valt daar nog zoveel mee te doen.

Onze sponsors

Retrokantje

Toegegeven... zijn woning heeft een strak interieur. De enige afwijking in zijn retrospectieve levenswijze. Voor de rest is Guy al sinds De Pré Historie dagelijks bezig met de recente geschiedenis van de samenleving. In quasi alles is er een link met de tijd van toen. Met muziek van The Rat Pack crooners,... En natuurlijk is hij ook gecharmeerd van oude voertuigen. Wat daarover te vertellen valt? Het is een kwestie van jeugdsentiment. Auto’s op beurzen, in tijdschriften, op internet roepen herinneringen op. Bijvoorbeeld de sportkar van een buurman. Destijds uuuuren naar staan gapen en er omheen gedraaid. Toen was die wagen onbereikbaar. Maar nu, zoveel jaar later, is die misschien wel haalbaar en betaalbaar. Het is de gedachte dat je met die oldtimer je jeugd terug aanschaft.Dat werkt ook... maar alleen voor dat stuk blik.

Bella Italia

Guy verklapt dat hij een zwak heeft voor Italiaanse wagens. Altijd al gehad... Ze zien er mooi en sexy uit en hebben pittige motoren. De modellen uit de jaren ’50 en ’60 bijvoorbeeld waren hun tijd vooruit. Sportief, misschien niet altijd even degelijk, maar op zich spannend en uitdagend. Dus kijkt hij nu altijd uit naar Italiaanse merken. Zoals de Ferrari 308 GTS Spider. Zo’n versie met een uitneembaar dak. Bekend van Magnum PI. Ach, perfectie bestaat niet. Maar in zijn ogen staat dàt raspaard wel voor perfectie.

Alfa mannetje

Alfa Romeo is een constante in Guy’s wagenpark. Sinds 1973 heeft hij altijd met dat merk gereden. Tja, eens gebeten door het Alfavirus...

Een andere klassieker in zijn collectie is de Alfa Romeo SZ. Het controversieel model dat de bijnaam ‘il mostro’ draagt; ‘het monster’. In ’89 was hij naar de persvoorstelling geweest. Ondertussen is Guy al een poos aan het zeuren bij zijn vrouw om de auto te kopen. Ze wilde niet. Ze vindt hem afschuwelijk. Het lelijkste wat er ooit in Italië gemaakt is. Maar... de verleiding is groot. Hij is door de knieën gegaan voor het Monster. Het is dat hij de auto interessant heeft kunnen kopen, want er moet nog serieus in geïnvesteerd. Er is nog flink werk aan. Dat wordt beetje bij beetje aangepakt. Van veraf ziet hij er al OK uit...

TriloGuy

Bréscia, Italië 2009. Guy De Pré, racepiloot en Abarthspecialist Guy Moerenhout en voormalig Premier Guy Verhofstadt. Drie mannen, Italofielen met dezelfde autopassie staan klaar voor de start van de prestigieuze Mille Miglia. De spanning is te snijden, want zo’n vertrek is een héél speciaal moment. En dan... telefoon! Een oproep voor de numero uno van België. De minister-president staat recht en vraagt uiterst kalm: “Kan iemand mij nu naar de luchthaven brengen?”. De rest is geschiedenis.

Toppers van toen

Op de vraag wat nu echt zijn grootste liefde is... Hij rijdt elke week met minstens één à twee nieuwe testwagens. Da’s leuk, boeiend, veilig en er is aandacht voor het milieu. Maar eerlijk is eerlijk: rijden in een oude jongen geeft toch nog altijd het meeste plezier.

Tekst: Karina Ramaekers
Foto: Guy De Pré

Volg ons ook op social media

CCDA Classics
ICONS Classic Cars
CDDA Kalender
ICONS Classic Cars
ICONS Classic Cars
ICONS Super Cars