Classic Car Magazine

Ford Escort

The new Ford Escort
the small car that isn’t
ICONS of Elegance nr. 1 2015

Met deze slogan stelde Ford Motor Company in januari 1968 de nieuwe Ford Escort voor.
Deze nieuwkomer zou de Anglia vervangen die sinds 1959 geproduceerd werd en daarmee stilaan aan een update toe was. Deze auto zou ruimer, stiller en comfortabeler zijn.


Succesnummer door verscheidenheid

Een voortzetting van de benaming ‘Anglia’ voor dit kersvers model was een optie die niet gesmaakt werd door Ford Duitsland. En dus werd de titel ‘Escort’ weer aan het Fordlijstje toegevoegd. Weer, want deze naam was eerder al gebruikt voor de estate versie van de Prefect.
Van bij het begin was de Escort beschikbaar in verscheidene uitvoeringen en koetswerkvarianten. 2-Deurs en 4-deurs, een stationwagen (estate) en zelfs als bestelwagen. Een basisversie, L, XL en een sportieve GT-uitvoering met opgevoerde motor met dubbele carburator en speciale uitlaat. Door dit uitgebreide aanbod was het model meteen een succes.

De Escort werd geproduceerd in Halewood voor de Britse markt en in Genk voor Europese afnemers. Tot de productie in 1970 integraal overging naar de nieuwe fabriek in het Duitse Saarlouis.

Snelle jongen

Ook Fords competitieafdeling had meteen in de gaten dat dit model een voltreffer zou zijn. Nog voor de lancering was men daar op het lumineuze idee gekomen dat de Escort met daarin hun Lotus Twin Cam motor - gekend van de Lotus Cortina – wel héél snel zou kunnen zijn. In alle opzichten. Een voorspelling die uitkwam... Met piloten als Roger Clark, Hannu Mikkola en Gunnar Palm kon de Escort Twin Cam al bij de eerste rallydeelnames meestrijden voor het podium. Ook op het circuit bleek de Escort een topper.

Onze sponsors

Preparateurs zoals Alan Mann en Broadspeed bouwden onklopbare machines. Al die triomf leidde dan tot de RS 1600 met een door Cosworth ontwikkelde 16 kleps BDA motor. Dit zou de ultieme competitie-Escort worden. Zowel in de rally als op circuit. De Belg Gilbert Staepelaere werd met deze auto één van de meest succesvolle piloten van deze tijd. Ook onze eigen Yvette Fontaine schitterde op het circuit met haar geel-groene bolide.
Later zou nog de Escort Mexico verschijnen en uiteindelijk ook de RS 2000.

MK2 - Brenda

In 1975 was er ‘Brenda’, de codenaam voor de opvolger van de MK1, de MK2. Mechanisch veruit hetzelfde, maar wat ruimer, strakker en moderner. Ook dit type was van begin af aan beschikbaar in allerlei koetswerkvarianten en uitvoeringen zoals de L, GL, Ghia en Sport. De Ford competitieafdeling had ook al een opvolger klaar: de RS 1800. Dit zou weer een klapper worden, in allerlei competities. Hoe eenvoudig en goed deze Escort RS 1800 wel is, kan je afleiden uit het feit dat tot op vandaag de Escort nog altijd een wedstrijdwagen is in verschillende klasses van de autosport.
In 1976 verscheen de RS 2000. Met zijn speciale voorzijde, met dubbele koplampen, verlaagde vering, brede wielen, achterspoiler en zo meer werd dit sportieve model een verfijndere en vooral betaalbare versie van de RS 1800. En... weer een succes.

Erika

In 1980 verscheen een heel nieuwe Escort, codenaam Erika. Voorwielaandrijving, nieuw motoren, vijf versnellingen, 3- en 5-deurs modellen. Het gamma werd later aangevuld met dieselversies, cabriolets, en zo meer. De RS benaming werd vervangen door de XR series; namelijk XR3 en later XR3i als sportieve versie, alhoewel de RS nog even terugkwam als RS1600i en RS Turbo.

Focus

Begin jaren ’90 verscheen de laatste versie van de Escort met ondermeer de RS 2000 en de ultieme Escort, de Escort Cosworth met 2 liter turbo, 16 V motor en 4-wielaandrijving.
De Escort werd gebouwd tot begin 2000 en dan opgevolgd door de Focus.

Tot op heden is de naam Escort nergens meer verschenen in het Ford gamma. Misschien is het tijd dat daar verandering in komt...

Tekst: Stefan Vandevoordt 

Fotoreportages

Ronde door Vlaanderen 2017 

(c) CpL Inge Hollevoet

Ypres Regularity 2019

(c) CpL Inge Hollevoet

Volg ons ook op social media

CCDA Classics
ICONS Classic Cars
CDDA Kalender
ICONS Classic Cars
ICONS Classic Cars
ICONS Super Cars