Classic Car Magazine

La Carrera Panamericana
Een legende op het Amerikaanse continent

In 1950 rondde de Mexicaanse regering de aanleg van de Pan-American Highway af, die het uiterste zuiden van het land met het noorden verbond. Om de voltooiing van dit geweldige bouwwerk te vieren, werd in dat jaar een vijfdaagse race georganiseerd, over een afstand van bijna 3500 kilometer. Hiermee was de rit ruim 2 keer langer dan de Mille Miglia en was het dus echt een uitdaging voor de rijders om de afstand van Ciudad Juarez, via El Paso in Texas naar Ciudad Cuauhtémoc af te leggen.

Bijzonder pittig parcours

De eerste editie van de race werd gedomineerd door piloten en auto’s van Amerikaanse origine. Naast de grote afstand, de tijdsdruk en de snelle sportwagens zorgde ook het traject voor het nodige gevaar. De route loopt over smalle wegen die aan diepe ravijnen liggen.  De race stond daarmee ook direct bekend als één van de meest gevaarlijke ter wereld.

Onze sponsors

Dit schrok echter de deelnemers niet af. In de jaren die volgden kwamen er namelijk steeds meer durfals met altijd maar snellere sportwagens op het evenement af. Maar hoe mooi de race en de technische prestaties ook waren, al snel gebeurden er veel ongelukken. In 1955 werd de race dan ook afgelast. Volgens officiële mededelingen was de reden hiervoor dat de promotie van het Mexicaanse wegennetwerk succesvol was afgerond. Echter, 27 dodelijke ongevallen in voorgaande jaren en het gruwelijke ongeval dat jaar op Le Mans waarbij 83 toeschouwers en coureur Pierre Levegh om het leven kwamen, speelden ongetwijfeld een belangrijke rol bij deze beslissing.

Raceliefhebbers bliezen de legendarische rally in 1988 echter nieuw leven in. Het traject werd verkort tot 3.200 kilometer en deelnemers kregen 7 dagen de tijd om de rit te voltooien. Het competitie-element is gelukkig gebleven. Er is dus zeker geen sprake van een rijdend concours d’élégance.


Porsche in de race

Ook de Porsches van de State of Art Classic Porsche Collection dingen mee in de La Carrera Panamerica. State of Art oprichter Albert Westerman behaalde in 1999 in een Porsche 356 Carrera klassewinst in de Carrera Panamericana. De La Carrera Panamericana is een van zijn favoriete races ‘omdat het niet om puzzels maar nog echt om snelheid gaat’.

Daarnaast hebben Chris Zegers en Jan Lammers in 2008 in dezelfde auto de 2de plaats weten te bemachtigen in hun klasse. Ook de gebroeders Bleekemolen reden mee in een exemplaar uit de Classic Porsche Collection. Zij behaalden ook de 2de plaats in de klasse waarin de motor iets gemodificeerd is.

De laatste keer dat het modemerk deelnam aan deze ‘laatste echte roadrace ter wereld’ was in 2012. Albert Westerman en oud Le Mans Winnaar en racelegende Gijs van Lennep reden wederom in de grijze Porsche 356 met nummer 431 naar de tweede plaats toe in hun klasse.

De sfeer van de race is tevens als inspiratie gebruikt voor de State of Art Racing collectie. In deze modelijn zijn er meerdere details van race auto’s, routes en logo’s terug te vinden. Zo komt bijvoorbeeld het startnummer 431 van de Porsche veelvuldig voor.

Info over de Porsche 356 A Coupe

(Carrera Panamericana)

-Kenteken: AM-16-94
-Bouwjaar: 1953
-Motor: 1600 cc
-Vermogen: 75 pk
-Gewicht: 899 kilogram
-Topsnelheid: 160 km/h
-Chassisnummer: 50634

De auto rolde in 1953 officieel als 356 1500S de fabriek uit. Tegenwoordig staat dit model bekend als de zogenaamde pre/A of Knickscheibe. Deze naam komt van de in het midden geknikte voorruit die in de auto zit. De auto is in 1998 in de State of Art Porsche Collection gekomen. De vorige eigenaar had er de La Carrera Panamericana van 1998 mee gereden. En met dit doel werd de auto ook overgekocht. Zo deed in 1999 State of Art oprichter en algemeen directeur Albert Westerman mee met deze gruwelijk zware 3200 kilometer lange rally door Mexico. En met succes. De kleine grijze 356 werd namelijk eerste in zijn klasse. Na deze ervaring besloot de ondernemer het nog professioneler aan te pakken en liet de hele auto onder handen nemen en prepareren voor deze zware rally.

In 2008 namen Jan Lammers en Chris Zegers plaats in de Porsche en reden in de Original PanAm klasse naar een tweede plaats. Tot slot stond de Porsche in 2012 ook weer aan de start van de la Carrera Panamericana. Dit keer met Porsche racelegende Gijs van Lennep samen met Albert Westerman en opnieuw was een tweede plaats in hun klasse het resultaat.

Tekst & foto’s: State of Art
www.stateofart.be

Volg ons ook op social media

CCDA Classics
ICONS Classic Cars
CDDA Kalender
ICONS Classic Cars
ICONS Classic Cars
ICONS Super Cars