Vier jaar heeft het geduurd, maar eindelijk kon het weer. En
dat was eraan te zien .
Meer dan 200.000 toeschouwers hebben dit evenement bezocht,
dat onder een stralende zon werd gehouden. Het was overal een mensengewriemel
van jewelste, behalve in de tribunes, want het merendeel van het spektakel
speelde zich af in de paddock, het korte Bugatti circuit en de binnencontouren
van het circuit.
Eerst en vooral was er natuurlijk de “echte” 24 uren. In zes klassen werden wedstrijden van telkens 45 minuten gereden, met verplichte pitsstop. De klassen werden verdeeld volgens bouwjaar en enerzijds had je een pak deelnemers die voor het podium gingen en anderzijds waren er ook veel piloten die er een eer van maakten om bij dit prestigieuse evenement aanwezig te zijn.
Nieuwigheid was dat ditmaal niet in de volgorde van het jaartal werd gereden, maar men de wedstrijd begon met de klassen 4, 5 en 6, maw. de racewagens uit het jongste verleden, wat natuurlijk bij de toeschouwers het meeste aansprak… Knap bekeken !
Nieuwigheid was dat ditmaal niet in de volgorde van het jaartal werd gereden, maar men de wedstrijd begon met de klassen 4, 5 en 6, maw. de racewagens uit het jongste verleden, wat natuurlijk bij de toeschouwers het meeste aansprak… Knap bekeken !
In klasse 1 ging de uiteindelijke overwinning naar de Bugatti T35 uit 1925 van Pittaway/Dutton, in klasse 2 naar Halusa/Ames met een Jaguar D uit 1954 en in klasse 3 gingen vader en zoon Bryant met een Lotus 15 uit 1958 met de bloemen lopen.
In klasse 4, “the battle of the GT40’s” was Ferrao de winnaar met een Ford GT40 uit 1965,
in klasse 5 ging de eer naar de Lola T70 uit 1967 van Sleep/Montgomery en in de jongste klasse 6, was het de Chevron B31 uit 1975 van Carou die de bloemen inpikte.
Op het circuit werden ook andere wedstrijden gereden, ook ditmaal over een lengte van 45 minuten, voor Porsche-only racewagens en één voor de monsters uit het jongste Le Mans verleden, de Group C !
Vergeten we de allerjongsten niet, die ook ditmaal weer hun mini-Le Mans wedstrijd mochten rijden ter hoogte van de stands.
De indrukwekkende veiling van Artcurial bood 237 auto’s aan en de ruiker ging naar een Maserati A6 GCS/53 Spyder uit 1954 voor de ronde som van 3.418.000 Euro + kosten….!
Spektakel was er natuurlijk op de midden terreinen met de merkenclubs van verschillende merken zoals Renault, Citroën, Peugeot, VW, maar ook Porsche (meer dan 1000 auto’s!), Ferrari, Lotus, Mc Laren, Bentley ea.
Ook de merken zelf lieten zich niet onbetuigd met een Peugeot tentoonstelling, een hommage aan Matra , omringd door honderden standjes voor automobilia, kleding en classic lifestyle produkten, voor ieder wat wils dus.
Afspraak volgend jaar al, in 2023 dus, van 29/06-02/07.
(c) tekst: Guido Devreker / foto's: Michel Schauwers
(c) Michel Schauwers
© 2022 CCDA