Classic Car Magazine

Le Plan Vermeersch wijnen

Van Gran Turismo naar Grand Terroir,
een schitterend plan

“Een autoracer moet passie, precisie, evenwicht, geduld en een methodische aanpak hebben, hij moet berekende risico’s nemen, snelle beslisser zijn en teamgeest hebben … net als een wijnbouwer”, het is de filosofie van voormalig professioneel rally- en autopiloot Dirk Vermeersch. De perfecte introductie voor een bijzonder verhaal over een bochtig parcours met een schitterende finish en dito afdronk.

Droom en daad
In 1975 zat Dirk aan het stuur als jonge taxichauffeur. Zonder diploma of vooruitzichten maar wel vol van dromen over een carrière. Met een VW Polo, geleend van zijn broer, rijdt hij lokale races. Amper twee jaar later beklimt hij het podium als winnaar van de 24 uren van Zolder, als reserve rijder op de winnende wagen in de 24 uren van Spa-Francorchamps en tal van andere wedstrijden. Zijn ‘I have a dream…’ is waarheid geworden, hij is full time autoracer.

En dan slaat het noodlot toe… in 1986 maakt een zwaar rallyongeval een abrupt einde aan zijn autosportcarrière. Dirk moet terug van nul starten. Met karaktertrekken als eeuwig enthousiasme en de wil om steeds opnieuw vooruit te gaan, start hij met de uitbating van een benzinestation en de verkoop van tweedehandswagens. Drie jaar later is hij officieel Lancia en Maserati verdeler in Schilde bij Antwerpen.

Onze sponsors

In 1999 verkoopt hij zijn concessie. Het moment om zijn overall aan de haak te hangen, maar wat moet hij dan doen met zijn ontembare energie? In het zuiden van Frankrijk vindt hij tussen wijnstokken, olijfbomen en lavendel een bouwvallig hoevetje... Geestdriftig als altijd richt hij een bouwbedrijf op om de ruïne te transformeren tot één van de mooiste en grootste gebouwen uit de regio. Dirk, zijn vrouw Hélène en dochter Ann realiseren de natte droom van vele Belgen: een B&B in de Provence.

Carignan
Naast het huis ligt een perceeltje met oude Carignan wijnstokken. Een nieuw plan borrelt... Dirks handen jeuken om te snoeien en de grond te bewerken. Zo is hij op weg naar zijn vierde carrière van autoracer, over concessiehouder en B&B uitbater naar een voltijdse job als wijnbouwer.

Zelf geleerd
In het racemilieu had hij de bijnaam ‘Meneer 100%’ omdat hij niets aan het toeval overliet, alles tot in de perfectie voorbereidde en uitvoerde. Een kenmerk dat hem ook in de wijnbouw goed van pas zou komen. Hij verdiepte zich in de materie door zelfscholing en nog geen jaar later is LePlan-Vermeersch een feit. Wijn, etiketten en marketing in een totaal nieuwe en typische stijl.
Zijn eerste LePlan GT-S-2003 wordt bekroond met 2 sterren in de Guide Hachette des Vins en Robert Parker, de beroemde Amerikaanse “Wine Advocate” geeft 95/100 punten aan Dirks eerste LePlan GT-1 Châteauneuf-du-Pape… Dirk geeft trouwens grif toe dat hij die enkele honderden flessen Châteauneuf gemaakt heeft om Parker te overtuigen van zijn wijnbouwerskwaliteiten. Een plan waar hij met glans in is geslaagd.

Van druif naar GT wijn
De wijnen worden voornamelijk geproduceerd op basis van één enkel druivenras, van plaatselijke en traditionele soorten zoals Alicante, Carignan, Grenache, Syrah en Viognier. De 24 hectaren wijngaard (22 ha rood en 2 ha wit) is beplant met wijnstokken van gemiddeld 40 jaar oud. Die leveren zo’n 25 hectoliter per hectare. Vin de France, want ook al bevinden de wijnstokken zich in de streek van Côtes du Rhône Villages AOP, de opbrengst wordt gereclasseerd omdat de AOP decreten geen wijnen toelaten op basis van één druivenras.

GT wijnen. Een afkorting die staat voor Gran Turismo, als verwijzing naar het verleden, maar nu staat dat voor Grand Terroir...
De vervolgletters op het etiket slaan terug op het druivenras. Bijvoorbeeld: GT-V komt van de Viognier, de GT-G is voor de Grenache, GT-S refereert naar de Syrah...

Terroir
De bodem is rijk aan kalk en klei, bedekt met stevige rolkeien die overdag de warmte opslaan om ze tijdens de nacht druppelsgewijs af te geven. Een doeltreffende drainage door de kiezels zorgt ervoor dat het grondwater zich opstapelt op een diepte van 3 meter. Hebben de druivenstokken dorst in hartje zomer, dan hoeven ze maar even te gaan nippen van deze waterreserve. De gekende Mistralwind zorgt ervoor dat de druiven droog en nagenoeg immuun voor ziektes zijn. Alle redenen dus ook om op biologische manier druiven te telen.  

Logische keuze
Dat Dirks wijnen hier beschreven worden, is niet verwonderlijk. Naast zijn immense liefde voor het maken van mooie wijnen blijft hij ook zijn eerste passie koesteren: mooie (snelle) wagens. Maar bovenal is Dirk een warm en toegankelijk mens. Zijn wijnen spreken zijn taal: stoer maar toch charmant, krachtig en vol energie als een racewagen, mooi in balans en verrassend. Doorsnee is een woord dat hij niet kent.

Meer proeven? https://leplan.wine/

Tekst: Eric Merny
Foto: Dirk Vermeersch

Dirk Vermeersch

SUCCES ALS AUTORACER EN ZAKENMAN

Dirk Vermeersch’s palmares in de autosport overlopen is binnen deze beperkte ruimte onbegonnen werk. Onthouden we van hem dat 1977 het knallende jaar was waarin hij de 24 Uren van Zolder op zijn naam schreef. Meteen ook het jaar dat hij als reserve-piloot werd aangeduid bij het succesvolle Juma-BMW team. Hij reed in de training de vierde tijd, maar het waren wel Eddy Joosen en Jean-Claude Andruet die gezamenlijk de 24 Uren van Francorchamps 1977 op hun illustere namen schreven.

Dirk overkwam in 1986 een ernstig rallyongeval dat zijn autosportactiviteiten afsloot. Maar vechter zoals hij is, zette hij door in de autowereld en werd officieel Lancia- en Maseratidealer. Met de cijfers die hij daarmee opbouwde kon hij de zaak gunstig overlaten om… in Tulette aan de voet van de Mont-Ventoux een B&B en een wijngaard te beginnen. Op dit moment heeft hij dat ‘wijnboeren’ verzet naar Suze La Rousse, iets dichter bij Bollène in de Rhône-vallei. Zijn LePlan Rhône GT Wines zijn ondertussen bekend en ‘te koop in de betere wijnhandel’ zoals dat mooi wordt gezegd.

Als mens, autocoureur en wijnbouwer heeft Dirk en zijn charmante dame Hélène de hoogste trede in een mensenleven bereikt: terugblikken op een succesvol, voldaan leven. Hij had er de bijbel niet voor nodig. In zijn jonge, zeg maar woeste, wilde jaren waarin hij bijna letterlijk over bergen sprong, spoorden kranten, autobladen en supporters hem aan op dat hoogste trapje te stappen. And he… made it !!!
Dirk Vermeersch was niet op de Oldtimerbeurs in Genk door een belangrijke wijnbeurs in Duitsland. Maar zijn wijn en zijn Fiat 124 Sport Spider stonden daar wel te blinken.

Dat historisch ontwerp van Italiaans stijlhuis Pininfarina verdient bij een treffen van iconen beslist ook een plaats in de schijnwerpers. Onder de onmiskenbaar legendarische lijnen van de auto zit 1800 cc ofte-wel160 pk met 2 Weber 40 IDF carburateurs. De tentoongestelde Sport Spider van Dirk Vermeersch heeft nog complementair twee indrukwekkende verstralers op de motorkap. Uiteraard ontbreken de stickers niet als ‘GT Wines’ en ‘LePlan Vermeersch’. Ze laten geen twijfel over dit object dat een rijdend uithangbord is voor de familie. Ook dochter Ann en haar man Sebastien hebben al lange tijd geleden hun intrek genomen en voor het nageslacht gezorgd.

In de icons-hall stak de auto af tegen vele andere. Het pikante detail was dat naast de technische gegevens van de blikvanger een fluwelenhouten kistje stond met zes LePlan GT-wijnen in. Soms kreeg het kistje evenveel aandacht als de auto…

merk: Fiat
type: 124 Spider

max. vermogen: 136 PK

Bijzonderheden:
Dirk Vermeersch was in de jaren ’70 en ’80 een vedette in de Belgische autosportwereld. Hij was ooit een van de grootste Belgische talenten in de toerwagen racerij. De Antwerpenaar zat ooit onder de vlag van het Juma Racing team, samen met ondermeer Eddy Joosen en Jean-Claude Andruet. Sinds 1977 is Vermeersch de enige die in hetzelfde jaar op de twee winnende wagens zat tijdens de 24 Hours van Spa en de 24 Hours of Zolder. Hij won de Zolderse etmaalrace trouwens tweemaal en werd nadien nog Belgisch kampioen Rally, was onderweg in Dakar, enz.
Nadien bleef hij in de automotive met onder meer een concessie van Lancia en Maserati onder DVA (Dirk Vermeersch Auto). Later week hij uit richting Frankrijk waar hij samen met zijn vrouw Hélène en dochter Ann LePlan-Vermeersch oprichtte, een Frans wijndomein dat de enige echte Rhone GT wines maakt.
Sinds enkele jaren duikt hij met de regelmaat van een klok op rond de Belgische circuits en was achter de schermen een schakel in de ketting inzake de racecarrière van Naomi Schiff, Sam Dejonghe en nu ook Gilles Magnus.