“Een autoracer moet passie, precisie, evenwicht, geduld en een methodische aanpak hebben, hij moet berekende risico’s nemen, snelle beslisser zijn en teamgeest hebben … net als een wijnbouwer”, het is de filosofie van voormalig professioneel rally- en autopiloot Dirk Vermeersch. De perfecte introductie voor een bijzonder verhaal over een bochtig parcours met een schitterende finish en dito afdronk.
Droom en daad
In 1975 zat Dirk aan het stuur als jonge taxichauffeur. Zonder diploma of vooruitzichten maar wel vol van dromen over een carrière. Met een VW Polo, geleend van zijn broer, rijdt hij lokale races. Amper twee jaar later beklimt hij het podium als winnaar van de 24 uren van Zolder, als reserve rijder op de winnende wagen in de 24 uren van Spa-Francorchamps en tal van andere wedstrijden. Zijn ‘I have a dream…’ is waarheid geworden, hij is full time autoracer.
En dan slaat het noodlot toe… in 1986 maakt een zwaar rallyongeval een abrupt einde aan zijn autosportcarrière. Dirk moet terug van nul starten. Met karaktertrekken als eeuwig enthousiasme en de wil om steeds opnieuw vooruit te gaan, start hij met de uitbating van een benzinestation en de verkoop van tweedehandswagens. Drie jaar later is hij officieel Lancia en Maserati verdeler in Schilde bij Antwerpen.
Dirk Vermeersch’s palmares in de autosport overlopen is binnen deze beperkte ruimte onbegonnen werk. Onthouden we van hem dat 1977 het knallende jaar was waarin hij de 24 Uren van Zolder op zijn naam schreef. Meteen ook het jaar dat hij als reserve-piloot werd aangeduid bij het succesvolle Juma-BMW team. Hij reed in de training de vierde tijd, maar het waren wel Eddy Joosen en Jean-Claude Andruet die gezamenlijk de 24 Uren van Francorchamps 1977 op hun illustere namen schreven.
Dirk overkwam in 1986 een ernstig rallyongeval dat zijn autosportactiviteiten afsloot. Maar vechter zoals hij is, zette hij door in de autowereld en werd officieel Lancia- en Maseratidealer. Met de cijfers die hij daarmee opbouwde kon hij de zaak gunstig overlaten om… in Tulette aan de voet van de Mont-Ventoux een B&B en een wijngaard te beginnen. Op dit moment heeft hij dat ‘wijnboeren’ verzet naar Suze La Rousse, iets dichter bij Bollène in de Rhône-vallei. Zijn LePlan Rhône GT Wines zijn ondertussen bekend en ‘te koop in de betere wijnhandel’ zoals dat mooi wordt gezegd.
Als mens, autocoureur en wijnbouwer heeft Dirk en zijn charmante dame Hélène de hoogste trede in een mensenleven bereikt: terugblikken op een succesvol, voldaan leven. Hij had er de bijbel niet voor nodig. In zijn jonge, zeg maar woeste, wilde jaren waarin hij bijna letterlijk over bergen sprong, spoorden kranten, autobladen en supporters hem aan op dat hoogste trapje te stappen. And he… made it !!!
Dirk Vermeersch was niet op de Oldtimerbeurs in Genk door een belangrijke wijnbeurs in Duitsland. Maar zijn wijn en zijn Fiat 124 Sport Spider stonden daar wel te blinken.
Dat historisch ontwerp van Italiaans stijlhuis Pininfarina verdient bij een treffen van iconen beslist ook een plaats in de schijnwerpers. Onder de onmiskenbaar legendarische lijnen van de auto zit 1800 cc ofte-wel160 pk met 2 Weber 40 IDF carburateurs. De tentoongestelde Sport Spider van Dirk Vermeersch heeft nog complementair twee indrukwekkende verstralers op de motorkap. Uiteraard ontbreken de stickers niet als ‘GT Wines’ en ‘LePlan Vermeersch’. Ze laten geen twijfel over dit object dat een rijdend uithangbord is voor de familie. Ook dochter Ann en haar man Sebastien hebben al lange tijd geleden hun intrek genomen en voor het nageslacht gezorgd.
In de icons-hall stak de auto af tegen vele andere. Het pikante detail was dat naast de technische gegevens van de blikvanger een fluwelenhouten kistje stond met zes LePlan GT-wijnen in. Soms kreeg het kistje evenveel aandacht als de auto…
max. vermogen: 136 PK
Bijzonderheden:
Dirk Vermeersch was in de jaren ’70 en ’80 een vedette in de Belgische autosportwereld. Hij was ooit een van de grootste Belgische talenten in de toerwagen racerij. De Antwerpenaar zat ooit onder de vlag van het Juma Racing team, samen met ondermeer Eddy Joosen en Jean-Claude Andruet. Sinds 1977 is Vermeersch de enige die in hetzelfde jaar op de twee winnende wagens zat tijdens de 24 Hours van Spa en de 24 Hours of Zolder. Hij won de Zolderse etmaalrace trouwens tweemaal en werd nadien nog Belgisch kampioen Rally, was onderweg in Dakar, enz.
Nadien bleef hij in de automotive met onder meer een concessie van Lancia en Maserati onder DVA (Dirk Vermeersch Auto). Later week hij uit richting Frankrijk waar hij samen met zijn vrouw Hélène en dochter Ann LePlan-Vermeersch oprichtte, een Frans wijndomein dat de enige echte Rhone GT wines maakt.
Sinds enkele jaren duikt hij met de regelmaat van een klok op rond de Belgische circuits en was achter de schermen een schakel in de ketting inzake de racecarrière van Naomi Schiff, Sam Dejonghe en nu ook Gilles Magnus.
© 2022 CCDA