Classic Car Magazine

Mille Miglia 2016

Woensdag 18 mei 2016


Het wordt een stralende dag vandaag. De hemel is azuurblauw en de zon straalt boven Brescia. Druppelsgewijs komen de ‘accettate’ de Fiera binnen gereden voor de technische controle en nog wat administratieve formaliteiten.

De controle zelf is niet zo heel boeiend want ik moet eerlijk bekennen dat het chassisnummer van een Alfa Romeo 6C 1750 mij niet emotioneel raakt. Als ik diezelfde Alfa hoor ronken en zie bewegen, dan gaan de haren op mijn armen recht staan.

Deze dag in de Fiera is de ideale opwarmer voor de Mille Miglia morgen. De deelnemende auto’s staan in rijen opgesteld in de beurshal. Ook de Mercedessen en de Ferrari’s die deelnemen aan respectievelijk de Mercedes-Benz Challenge en de Ferrari Tribute ondergaan de scrutineering en ook zij kunnen in de Fiera bewonderd worden.

Wij zijn (ook) hier om onze persoonlijke favoriet te volgen en zoeken de DB van Rigo Meys tussen de rijen auto’s. Hij is snel gevonden: de DB is zo uniek dat je je niet vergissen kunt.
De HBR5 staat er glanzend mooi bij. Voor een auto uit 1957 ziet hij er opmerkelijk fris en jeugdig uit.
Ook Rigo is helemaal klaar voor de 1600 km. lange trip. De auto is prima, de piloot en de co-piloot zijn vol vertrouwen en hun sympathiek service team is enthousiast en gemotiveerd.

Elke keer als ik in Brescia ben voor de Mille Miglia vind ik het een schouwspel te zien hoe de politie enthousiast hun medewerking verleent om alles in goede banen te leiden en op een echte Italiaanse manier daar ook in slagen. De Brescianen tonen alle begrip voor de voorrang die de Mille Miglia overal geniet.
Zo ook als een aantal deelnemers naar het centrum van Brescia vertrekt om zich op de pleinen op te stellen. De gemotoriseerde politie verzamelt een rij deelnemers en begeleidt hen tot in het centrum van de stad. Verkeersregels gelden niet meer: de colonne heeft onvoorwaardelijke voorrang.

Ondertussen gaat de controle in de Fiera verder en zijn er steeds andere mooie exemplaren te bekijken. De technische controle duurt de hele dag, wat een steeds wisselend beeld oplevert.

In het centrum van Brescia geraken de pleinen geleidelijk aan gevuld met auto’s die de technische controle achter de rug hebben. Later in de namiddag wordt ook al begonnen met het aanbrengen met de loodjes die elke deelnemer krijgt: kwestie van niets meer te kunnen veranderen of om te sjoemelen.
Het weer is prachtig en in de stad hangt een gezellige, ontspannen sfeer.
Het belooft een mooie Mille Miglia te worden.

Onze sponsors

Donderdag 19 mei 2016


Het weer is volledig omgeslagen en de regen valt met bakken uit de lucht. Overal waar je kijkt is de lucht even grauw en er is geen zuchtje wind: dit is een bui voor de hele dag.
Op de pleinen en in de straten van Brescia zie je een mengeling van paraplu’s, opgeslagen kragen en haastig aangeschafte regenjasjes. Elke keer als de regen een tandje bijsteekt lopen de café’s nog voller dan ze al zijn. De horeca heeft blijkbaar baat bij elk soort weer.
Toch zet het slechte weer geen domper op de pret. Het enthousiasme van deelnemers en toeschouwers blijft onveranderd.

De start op de Vialle Venezia is voorzien om 14u.30. Tegen het middaguur is het er al behoorlijk druk. De regen blijft onverminderd naar beneden donderen maar ook hier houden velen stand.
Ongeveer een uurtje voor de start begint de show: op het startschavot staan de presentatoren en een handjevol belangrijke mensen. Een blaaskapel komt dapper spelend tot voor het podium gemarcheerd, een minister doet een toespraak, plots hoor je een aanzwellend geluid in de lucht en vliegen de jets van de Frecche Tricolori pal over de Vialle Venezia.
Dan is het tijd voor de eerste startceremonie: de deelnemers aan de Mercedes-Benz Challenge beginnen aan hun Mille Miglia. Een keur aan prachtige, doch meestal jonge Mercedessen passeert over het schavot.

Eindelijk is het 14u.30 en kan de start voor de echte Mille Miglia Storica gegeven worden. Startnummer 1 is een Bentley 3 litre uit 1923. Voor het eerst sinds mensenheugenis wordt het nummer 1 niet door een O.M. gedragen. De 11 (!) volgende nummers zijn allemaal O.M. automobielen.

De startprocedure gaat vlot. Hier en daar is er een bekend iemand waarmee de speaker een kort praatje maakt, maar regen of geen regen, iedere deelnemer wil rijden, rijden en nog eens rijden. De piloten in de open auto’s laten het niet aan hun hart komen dat ze nat worden. Hun commentaar is unaniem: het hoort erbij.

Het duurt tot de late namiddag vooraleer Rigo Meys (startnummer 435) aan zijn Mille Miglia kan beginnen. De zwaardere weersomstandigheden drukken ook zijn enthousiasme niet en vol goede moed en een stralende glimlach verlaat hij Brescia in de richting van Rimini.

Wij zoeken een droger plekje en genieten van een échte Italiaanse espresso.

Later die avond ontvangen we een berichtje dat tot Rimini alles vlekkeloos verlopen is.

Vrijdag 20 mei 2016


Omwille van praktische omstandigheden is het ons vandaag niet mogelijk om de Mille Miglia van nabij te volgen. Als alternatief bezoeken we Mantova. Het blijkt een door toeristen druk bezochte stad te zijn met een rijk historisch verleden en een zeer indrukwekkend hertogelijk paleis. Het is tevens de geboorteplaats van Tazio ‘Il Mantovano Volante’ Nuvolari die één van de absoluut beste, snelste en kleurrijkste piloten uit de vooroorlogse periode was. De regen van gisteren heeft plaats gemaakt voor een heldere blauwe hemel en temperaturen van om en bij 27 graden. Heerlijk.
Mechanische sporten kunnen hard en ongenadig zijn : in de namiddag ontvang ik het nieuws dat Rigo Meys de strijd heeft moeten staken. De DB geeft zijn olie terug via de invuldop. Een oliekeerring of een zuiger kapot? Het is op dit moment niet geweten. Verder rijden geeft alleen maar garantie op méér schade. Het is zeer spijtig, maar wel de verstandigste beslissing. Dit verandert onze planning voor 21 mei en in plaats van Mille Miglia wordt het een bezoek aan de stad van Stradivarius : Cremona.

Zondag 22 mei 2016


Vandaag doet de zon nog beter haar best. De omstandigheden voor de aankomst van de Mille Miglia kunnen niet beter zijn.
Ik zorg dat ik ruim op tijd aan de Vialle Venezia ben. En maar goed ook; ondanks mijn perskaart moet ik met collega-fotografen wedijveren om een behoorlijk plekje op te eisen zodat het gebeuren niet aan mij voorbijgaat.

De eersten die opnieuw over het schavot rijden zijn de deelnemers aan de Mercedes-Benz Challenge en de Ferrari Tribute.
Daarna volgen de deelnemers aan de ‘échte’ Mille Miglia.
Alfa Romeo, Ferrari, Mercedes, Fiat, Lancia, Stanguellini, O.M., Siata, O.S.C.A., Ermini, Healey, Jaguar, Cisitalia en nog meer roemrijke merken waarvan de echo uit een verleden klinkt, herleven hun glorie van toen. Een schouwspel dat iedere autofanaat moet gezien hebben.
De sfeer, de verbondenheid door éénzelfde passie, de geur van ‘old-fashion’ uitlaatgassen, het gebrul van de motoren van een andere generatie: je moet het beleven om het te begrijpen.

Iedereen die over het schavot rijdt voelt zich een winnaar (en is dat in zekere zin ook). Lachende gezichten alom, felicitaties voor elk team dat hier passeert.

Ondanks het niet volledig rijden van de Mille Miglia besluit Rigo om toch nog het laatste stuk te rijden. Zo passeert ook hij over het schavot en voegt zich opnieuw bij de andere deelnemers in het centrum van Brescia.
Daar heerst een uitgelaten sfeer: de Mille Miglia zit er weer op. Voor de één wat meer succes dan voor de ander. Ook dat maakt niet uit; de flessen worden ontkurkt, felicitaties alom, nieuwe contacten worden gelegd, gegevens worden uitgewisseld.
En iedereen neemt afscheid met dezelfde woorden : “ Tot volgend jaar!” .

tekst & foto’s: Ward Thans

bestel het boek:
Mille Miglia, la corsa piu bella del mondo | Ward Thans
https://boeken.doorbraak.be/p/mille-miglia-la-corsa-piu-bella-del-mondo-ward-thans/

bestel het boek:
Mille Miglia, la corsa piu bella del mondo | Ward Thans
https://boeken.doorbraak.be/p/mille-miglia-la-corsa-piu-bella-del-mondo-ward-thans/

Een overzicht van 1927 tot 2020 Een volledig verhaal vertellen over la corsa piu bella del mondo, misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende autorally in de wereld is onbegonnen werk. Daarvoor spelen teveel aspecten, personen en onderwerpen een rol. Dit verhaal begint bij het ontstaan van deze monsterrace en volgt de tijdslijn vanaf 1927, de eerste editie, tot 1957 toen de laatste ‘echte’ race over 1000 mijlen werd verreden in Italië. De evolutie die in de 24 edities zichtbaar is, weerspiegelt technologische, economische, sociale en culturele veranderingen die niet alleen Italië maar heel Europa doormaakte. Het feit dat de Mille Miglia vanaf de eerste editie een gigantisch publiek succes was is opmerkelijk. Het fanatisme van enkele Brescianen om Brescia de status van belangrijke autosportstad (terug) te geven is al even opmerkelijk. De Mille Miglia Storica zoals we die vandaag kennen weerspiegelt hetzelfde fanatisme als dat van de oorspronkelijke organisatoren. De opzet is wel veranderd. Het is nu een regularity wedstrijd maar veel deelnemers en toeschouwers zien het zo niet. Zij komen voor de sfeer, de geur, het geluid. Zij willen zo dicht mogelijk bij het gevoel van de oude Mille Miglia komen. Het gaat om het voelen van de mythe. En dat vindt je nergens anders. Ward Thans zat op tien jarige leeftijd al achter het stuur van een Mini, op schoot bij grote broer die de pedalen en de versnellingspook hanteerde. Niet veel later stond hij met zijn vader in weer en wind rally piloten aan te moedigen of waren ze te vinden op en rond de circuits van Francorchamps en Zolder. In 1975 reed hij met een Mini slaloms en rally's in “Renstal De Bokkenrijders”. In de loop der jaren is de fascinatie en waardering voor klassieke auto's alleen maar gegroeid. Wat begonnen is met foto's maken op evenementen met historische auto's voor o.a. 'Icons of Elegance' is uitgemond in een boek over de race der races : Mille Miglia, la corsa piu bella del mondo.

Fotoreportages

Mille Miglia 2022

(c) Ward Thans

Mille Miglia 2022 - Voorstelling

(c) Ward Thans