Classic Car Magazine

Mustang Garage - Mustang Fever - Adelbert Engler

Modelmania
MISTER MUSTANG
Adelbert Engler - The Mustang Garage

Het was het typische diep V8 timbre waar het allemaal mee begon. Het geluid van die achtpitter bepaalde de levensloop van Adelbert Engler. En dat van de megacollectie Mustangs die in zijn garage alias museum staan.


American dream

“Ik was een jaar of 8 en woonde in een flat in Terneuzen. Ik hóórde hem nog voor ik ‘m zag... Dat speciale geluid trok de aandacht. Het was zo apart en het had me meteen in de ban. Onmiddellijk snelde ik naar beneden en... daar stopte hij in ónze straat: een witte Mustang fastback. Dat was een droomauto! Langs alle kanten heb ik die wagen bekeken. Ik was op slag verliefd! Toen de eigenaar weer naar huis wilde vertrekken, smeekte ik hem of ik een stukje mocht meerijden. En, o wat was ik gelukkig, het mocht. In werkelijkheid was het een ritje van amper 500 meter, maar voor mij het zaligste parcours ooit.

Vanaf toen begon ik alles te verzamelen wat er maar over Mustang te vinden was. Artikels in kranten en tijdschriften, posters, boekjes en miniatuurmodellen. Ik schuimde zelfs de schroothandelaren af en vroeg of ik de emblemen, wieldeksels en zo mocht hebben. Al mijn zakgeld stak ik erin.”

Passie voor high performance pony


Nog zo’n jeugdanekdote gaat over zijn eerste ‘grote’ aankoop van een klein formaat Mustang.
“Een jaar of 14 was ik, toen een oom in Nederland me vroeg om tijdens de vakantie op de kinderen te passen. Als beloning mocht ik dan mee naar de speelgoedwinkel en er iets uitkiezen. Mijn oog viel op een mooie doos. Die wilde ik per se hebben. Maar... dat stuk was toch duurder dan wat oom gedacht had uit te geven, dus ging het feest niet door. Toeval wil dat de vriend van mijn oom een bedrijf had; hij deed in tuinaanleg en –onderhoud. En, die kon wel wat extra hulp gebruiken... Zo heb ik dan drie dagen in tuinen gewerkt om de nodige centjes te verdienen waardoor ik toch dat fel begeerde model kon kopen.”

Onze sponsors

American dream


“Ik was een jaar of 8 en woonde in een flat in Terneuzen. Ik hóórde hem nog voor ik ‘m zag... Dat speciale geluid trok de aandacht. Het was zo apart en het had me meteen in de ban. Onmiddellijk snelde ik naar beneden en... daar stopte hij in ónze straat: een witte Mustang fastback. Dat was een droomauto! Langs alle kanten heb ik die wagen bekeken. Ik was op slag verliefd! Toen de eigenaar weer naar huis wilde vertrekken, smeekte ik hem of ik een stukje mocht meerijden. En, o wat was ik gelukkig, het mocht. In werkelijkheid was het een ritje van amper 500 meter, maar voor mij het zaligste parcours ooit.

Vanaf toen begon ik alles te verzamelen wat er maar over Mustang te vinden was. Artikels in kranten en tijdschriften, posters, boekjes en miniatuurmodellen. Ik schuimde zelfs de schroothandelaren af en vroeg of ik de emblemen, wieldeksels en zo mocht hebben. Al mijn zakgeld stak ik erin.”

Passie voor high performance pony


Nog zo’n jeugdanekdote gaat over zijn eerste ‘grote’ aankoop van een klein formaat Mustang.
“Een jaar of 14 was ik, toen een oom in Nederland me vroeg om tijdens de vakantie op de kinderen te passen. Als beloning mocht ik dan mee naar de speelgoedwinkel en er iets uitkiezen. Mijn oog viel op een mooie doos. Die wilde ik per se hebben. Maar... dat stuk was toch duurder dan wat oom gedacht had uit te geven, dus ging het feest niet door. Toeval wil dat de vriend van mijn oom een bedrijf had; hij deed in tuinaanleg en –onderhoud. En, die kon wel wat extra hulp gebruiken... Zo heb ik dan drie dagen in tuinen gewerkt om de nodige centjes te verdienen waardoor ik toch dat fel begeerde model kon kopen.”

6000 ‘wild horses’


Zijn collectie Mustangmobilia groeide gestaag. Begin jaren negentig kreeg hij de vraag om ermee te exposeren in Kortrijk, Antwerpen en Hasselt. Daar kwam toen enorm veel reactie op. Het aantal Mustangliefhebbers bleek veel groter dan gedacht. Mensen wilden hun collectie overdragen of contacteerden hem om de aandacht te trekken op bepaalde stukken. En met de opkomst van het internet lag de wereld helemaal open. ‘Hold your horses’ was geen optie meer. Het hek was van de dam...
Adelberts verzameling bestaat ondertussen uit 6000 items. Misschien wel de grootste, maar zeker de meest gevarieerde en vrij toegankelijke collectie ter wereld.

The Mustang Garage


Het bleef niet bij miniaturen. Het is 1998 als Adelbert zijn eerste échte Mustang koopt. Daar sleutelde hij regelmatig aan om de auto puntgaaf te krijgen en houden. Op een dag gaat hij langs bij een man die Mustangs in concoursstaat zet, maar die eigenlijk de zaak wilde stoppen. Om 8 bougies te kopen... Dat zijn erg dure bougies geworden, want toen hij thuiskwam had hij het bedrijf gekocht.

Adelbert startte de zaak in de veranda van zijn huis. Een goed half jaar later opende hij een kleine Ford Mustanggarage in Heusden-Zolder. Die opzet ontpopte zich stilaan als dé speciaalzaak voor klassieke Mustangs. Ondertussen is The Mustang Garage zelfs wereldwijd gekend als trefpunt voor verkoop van wagens, onderdelen en accessoires, maar net zo goed voor onderhoud en reparaties aan het merk. En die specifieke expertise trekt trouwe en al even fanatieke klanten aan. Al heeft Adelbert het niet over ‘klanten’. Voor hem zijn het eerder ‘vrienden’.

De oprechte vriendelijkheid en gemoedelijkheid voel je als je binnenkomt in de ondertussen vernieuwde en verruimde zaak. Helemaal ingericht als het straatbeeld in Amerikaanse sixties en seventies sfeer, maar dan in een modern jasje. In de showroom staan een 20-tal powerpony’s te blinken. Prachtmodellen van de 60’er en 70’er jaren. Die worden omringd door gigantische vitrines tjokvol met een uniek sortiment Mustangmobilia. De glazen kastenwand doet een beetje denken aan een museum. Al is dat niet het juiste woord om de indrukwekkende woonkamer van zijn collectables te omschrijven.


Uitgelicht


Deze verzameling is écht bijzonder. Niet alleen door de omvang of de historische waarde, maar ook door de variatie. Adelbert schikt zijn stukken volgens thema. Struin even mee door de kast...
“Deze bronsgoudkleurige fastback was mijn eerste autootje. Ik heb er ondertussen nog meer van dat model en ook in andere kleuren. Maar deze ene heeft voor mij toch een speciale waarde.”

We krijgen het verhaal te horen van een zeldzame Monroe Handler met T-roof. “Van dit showmodel zijn er ooit slechts zes gemaakt met fiberglass body kit in plaats van in staal. Ze waren bedoeld voor een wedstrijd gezamenlijk georganiseerd door Monroe, BF Goodrich, Centerline, Ford, Motorola, Revell en Roush. Naar verluidt werd een zevende speciaal gebouwd voor een vooraanstaand politicus.
En,... er bestaat nog een originele achtste... een miniatuurversie daarvan staat hier.”

Nog een specialleke: een Mustang Cobra II in schaal 1:18 van en voor The Mustang Garage - Cars & Parts, uitgebracht in limited edition. Nostalgie in een gepersonaliseerde doos. Wie dat klaar krijgt bij een fabrikant om zoiets te produceren is geen kleine jongen...

En dan komen we bij de sectie filmhelden. Hier pronken vier-wiel-sterren die we kennen van het witte doek. Adelbert licht zijn Big Screen Heroes toe: de legendarische GT 390 fastback uit ‘Bullit’ van 1968, de 1973 Mach 1 uit ‘Gone in 60 seconds’ en een 1967 Shelby GT 500 Eleanor fastback zoals die te zien was in de remake, de convertible uit ‘Goldfinger’ en de Mach 1 uit de James Bond ‘Diamonds are forever’, de convertible van de dollemansrit in ‘Thunderball’, ...
Iets verderop toont hij zijn ‘all time favourite’. Een crème Danbury Mint op schaal 1:12. Een exemplaar waar je echt kunt zien hoe alles werkt bij de levensgrote broer. De deuren, koffer, motorklep, ramen, handschoenkastje en zelfs de asbak openen. De lampen en richtingaanwijzers werken. Tot en met de binnenverlichting. Je zou het bijna een educatief demomodel kunnen noemen.

Modellen in hout, van mondgeblazen kristal, in porselein en gevuld met whisky, ... Elke centimeter in de kast is gevuld met Mustang. En dan gaat het niet alleen over miniaturen ingepast in een passend decor. Ook andere hebbedingen die geassocieerd zijn met het merk. Brillen, horloges, pins, emaillen borden, gezelschapsspelen, wekkers, ... Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Een droom voor jongens van alle leeftijden...
Benieuwd wat er nog meer staat?
Altijd welkom in The Mustang Garage voor een bezoek aan deze grootse miniatuurcollectie.

TMG Special


De échte raspaarden bewonderen kan er natuurlijk ook. In de showroom staan een 20-tal exemplaren opgesteld. Klassiekers uit diverse jaren. Uitvoeringen van de oer-Mustangs tot een neo-retro exemplaar. En met die laatstgenoemde muscle car hebben we het natuurlijk over de wagen die geproduceerd wordt onder het eigen label TMG, wat staat voor The Mustang Garage. De TMG’s zijn exclusieve Mustangs op basis van een originele uit de periode 1964 - 1968. Een oldtimer met een moderne look en comfort. Wat dat dan precies is? De wagens worden gerestaureerd tot in de puntjes, de techniek wordt geoptimaliseerd en ze krijgen een karakteristieke afwerking. De TMG identiteit manifesteert zich door een metalen scoop op de motorkap en achterschermen. Een agressieve neus, een mooie, strakke kont, de C-lijn wordt geaccentueerd door te verbreden, 18 inch wielen, een alu grille, een design interieur op maat van de klant, met betere stoelen met leer bekleed en afgewerkt met een gestikt logo, ... Binnen en buiten voorzien van een nieuwe laklaag. Voor het Limburgse TMG label zijn zelfs 8 eigen kleuren ontwikkeld met treffende naam zoals bijvoorbeeld ‘mystery grey’, ‘eightball black’, ...
Unieke creaties, enkel op bestelling verkrijgbaar.

ICONS uit de Autosport
Limburghal Genk 2018

"Adelbert Engler promoot Mustang met rocksterallures"

Beschaafd als geen ander doet hij toch aan het Wilde Westen denken. Misschien heeft het te maken met het feit dat hij ‘Mister Mustang’ is. Op de Oldtimerbeurs in Genk zorgde hij dan ook dat een kopie van de Ford Mustang Coupé V8 van Johnny Hallyday daar kon pronken.

“Hij is gebouwd in 1965,” legt Adelbert Engler uit. “De cilinderinhoud van de 4700 cm3 V8-motor werd vervangen door een 5800 cm3. De duidelijke overvierkant-karakteristiek van de eerste motor werd verlaagd. Van de aanvankelijke 101,6 x 72,8 mm verlengde men de slaglengte naar 79,8 mm waardoor de motor een hoger koppel werd toebedeeld. Het maximum vermogen werd van 147 kW (200 pk) bij 4500 t/m naar 255 kW (306 pk) bij 5500 t/m opgevoerd. Edelbrock 4 Venturi carburatoren lieten de ‘bom’ drinken. Tot hij van 0 naar 100 km/u kon in 8” en een top van 190 km/u in zijn bereik lag.”

Als kind was hij al betoverd door een witte Mustang. “Ik begon er miniatuurtjes van te verzamelen,” vertelt Adelbert (55) op de ICONS-stand in Genk. “Maar in 1998 vond mijn partner het tijd om eens een Mustang op ware grootte aan te schaffen. Dat leidde tot de aankoop van een oldtimer Mustang uit 1971. Daarna volgden er snel andere en ik besloot om van mijn passie mijn beroep te maken. Te zien aan ‘The Mustang Garage’ in Heusden-Zolder is hem dat aardig gelukt. Hij leeft en werkt daar letterlijk tussen zijn duizenden grote en kleine Mustangs.

“Een Mustang wordt niet bekeken als een snobistische auto. Het gaat hem over het galopperend paardje op de motorkap. Zwierige kracht en geen dreigend steigerend paard zoals op een beroemd Italiaans merk. Het brabbelende geluid van de krachtige motoren roept ook geen agressiviteit op. Hij verzoekt eerder tot gezapig cruisen, genieten van de rit. Natuurlijk heeft de Ford Mustang ook goede prestaties geleverd in de autosport,” lacht Adelbert. Dat is te beamen en daarbij komt ook de naam van Belgisch coureur Pierre Rubens naar boven. Onder een pijpenstelenregen kwam die met zijn Ford Mustang uit de toen echte haarspeldbocht van ‘La Source’ in Francorchamps en gleed spinnend de afzink naar ‘l’Eau Rouge’ af. Er gebeurde verder niets en Pierre Rubens plaatste de Mustang hoog in het klassement.

merk: Ford
type: Mustang Coupe V8


bouwjaar: 1965
cilinderinhoud: 4700cc vervangen door 5800cc
boring en slag: 101.6 mm x 72.8 mm verv. door 101.6 mm x 79.8 mm
max. vermogen: 147 kw bij 4500 toeren nu 255 kw bij 5500 toeren
versnellingsbak: 4 versnellingen nu 5 versnellingen
carburateurs: Edelbrock 4 Venturi carburator
acceleratie 0 - 100 km/u: 8 sec
topsnelheid: 190 km/u


bijzonderheden:

Gebouwd voor deelname aan demo rally’s op snelheid.
Aanpassingen: ophanging, motor, versnellingsbak, remmen, achteras. De rolkooi en carterplaat volgen.
Decoratie: de kleuren, de leren band op de motorkap, de Marchal lampen zoals bij de 1967 Rallye van Monte Carlo waar Ford France directeur Henri Chemin fungeerde als co-piloot naast de Franse rockster Johnny Halliday.
Om de Mustang te promoten, schreef Henri Chemin in 1965, ’66 en ’67 verschillende Mustangs in onder Team Ford France, waarbij Johnny Halliday fungeerde als piloot in ‘66 en ‘67.
Vorig jaar kwam de uitnodiging om deel te nemen aan de legendarische wedstrijd. De wagen was direct publiekslieveling. Ten eerste omdat het een look a like is van Johnny Halliday’s wagen anderzijds door de spectaculaire rijstijl van Adelbert Engler (The Mustang Garage). Niet evident om de zware auto over de bergwegen te sturen. Wat moet dat geweest zijn in de winterse Rallyes van Monte Carlo…?

Mustang Fever


Nog meer moois is te zien op het jaarlijkse treffen dat Adelbert en zijn equipe organiseren: Mustang Fever. Een succesvol concept waarbij de straten rond de garage het eventterrein vormen waar honderden Mustangs te bewonderen zijn. Naast de meeting is er ook heel wat randanimatie. Al jaren een gewaardeerd evenement. Afspraak in Heusden-Zolder op 16 & 17 april voor editie 2016.
Tekst: Karina Ramaekers
Foto’s: Herbert Billen


Fotoreportages

Mustang Fever 2019

(c) Polleke

Mustang Fever 2019

(c) Johan Hauben

Volg ons ook op social media

CCDA Classics
ICONS Classic Cars
CDDA Kalender
ICONS Classic Cars
ICONS Classic Cars
ICONS Super Cars