ICONS of elegance 1 (2015)
Nog geen 200 jaar geleden waren paarden heel gewoon in het straatbeeld. Stoommachines, hét kenmerk van de industrialisatie, blijven grotendeels beperkt tot de fabrieken en natuurlijk de spoorlijnen. De mens heeft echter de smaak van snelheid geproefd en begint te experimenteren.
Dit leidt in 1860 tot de bouw van een tweetaktgasmotor door de Belg Etienne Lenoir, een paar jaar later gevolgd door zijn Hippomobile, een automobiel met een interne verbrandingsmotor.
Verschillende uitvinders werken in deze periode onafhankelijk van elkaar aan hun ideeën. Bekende namen als Nikolaus Otto, Gottlieb Daimler, Carl Benz, Wilhelm Maybach en Rudolf Diesel. Maar ook namen die minder bekend zijn bij het grote publiek zoals Siegfried Marcus, Nicolas Vincke – naar men zegt de eerste automobielfabrikant in België – of Dick Eysink, een Nederlandse auto-, fietsen- en motorfietsenfabrikant.
Al vanaf de eerste lancering ontstaat er een fascinatie voor dit nieuwe vervoermiddel. Eerst bij de welgestelden, later ook bij minder draagkrachtigen wanneer de automobiel betaalbaar wordt.
De ontwerpen zijn, naar huidige maatstaven gemeten, weliswaar verre van ideaal. Feit is dat zeker in de beginjaren het stuk voor stuk kunstwerken zijn. Met veel affectie en liefde voor detail gebouwd. Unieke exemplaren, volledig manueel samengesteld.
Dezelfde liefde en fascinatie is terug te vinden bij hedendaagse verzamelaars wanneer een nationaal postbedrijf een serie postzegels op de markt brengt toegewijd aan oldtimers.
In 2014 brengen Nederland én Luxemburg een aantal zegels op de markt die menig hart sneller doen slaan. Zegels die (nagenoeg) geheel in het teken staan van de beginjaren van de automobiel, het zogenaamde veteraan-tijdperk.
Tekst: Math Fooi
© 2022 CCDA