Classic Car Magazine

Taxatie
voor de actuele waarde van je oldtimer

Die ene klassieker... Je hebt er zo lang naar gezocht, eindelijk gekocht... En dan laat je de waarde van die auto bepalen door een taxateur. Best zelfs nog vóór je start met ‘m op te knappen, eraan gaat sleutelen. Waarom? Nou, om een paar goeie redenen.
Vredestein-taxateur Huib Adolfs deelt ze graag met ons.

Taxeren omdat...

Een waardebepaling door een taxatierapport is een goede basis voor je verzekeringspolis. De kenmerken en huidige toestand van het voertuig met reële waarde staan immers gedetailleerd beschreven. Zo ben je zeker van een optimale dekking en voorkom je moeizame discussies in geval van schade, diefstal of ander naar voorval.

Erkend taxateur

Door het belang van zo’n schouwing en waardebepaling, laat je niet zomaar iemand naar je auto kijken. Neem dus een onafhankelijk en erkend expert onder de arm. Iemand met kennis van zaken, die je autopassie deelt. Da’s een kwestie van vertrouwen.

Werkwijze

Adolfs vertelt dat de taxatie gebeurt in verschillende stappen. Enerzijds is er een fysieke schouwing van de wagen aan de hand van een checklist. Een matrix die in grote lijnen vier rubrieken omvat: exterieur, interieur, onderzijde en chroomwerk. Per rubriek wordt een aantal zaken beoordeeld volgens vijf internationaal gehanteerde, door de FIVA (Fédération Internationale dess Véhicules Anciens) vastgestelde kwaliteitsklassen. Variërend van 1: excellent/origineel tot 5: ongerestaureerd/niet goed. Elk element van de oldtimer krijgt zo een beoordeling. Lakwerk, structuur, carrosserie, mechanische en elektrische onderdelen, interieur, opties af-fabriek of later aangebracht, ... Dat maakt een rapport transparant. Het is een kwestie van kruisjes zetten en je ziet hoe de taxatiewaarde tot stand komt.
Daarna wordt de wagen gefotografeerd. Zeker markante of relevante zaken worden vastgelegd. Hoe exclusiever het voertuig, hoe meer foto’s er genomen worden. Materiaal om te bewijzen of te duiden in geval van twijfel of discussie bij een claim.

Naast de visuele controle is er een nazicht van de documentatie van de wagen. Zeg maar de administratieve identiteit. Dat omvat alle stukken met betrekking tot de geschiedenis van het voertuig. Denk maar aan een aankoopfactuur, onderhoudsboekje, nota’s van herstellingen of restauraties, foto’s, persoonlijke documenten, ...
Er wordt gekeken naar matching numbers, de herkomst en originaliteit van de auto wordt zo nagegaan.
Op basis van de vergaarde informatie en rekening houdend met de marktgegevens en tendensen wordt de actuele waarde van het voertuig bepaald en gemotiveerd in een taxatierapport.

Onze sponsors

Beperkte houdbaarheid

Adolfs benadrukt dat zowel de marktverhouding als de auto kunnen veranderen. Daarom heeft een taxatierapport maar een bepaalde geldigheidsduur. In de meeste gevallen wordt drie jaar aangehouden.

Meten is weten

Gedreven door de voorliefde voor een merk of model, of de persoonlijke band met hun klassieker gaan mensen soms ondoordacht te werk en stoppen ze (te)veel geld in de restauratie van een auto met slechts een geringe marktwaarde. Met een taxatierapport, heb je als bezitter alvast een goede indicatie van het bedrag dat je verder kan investeren. Per slot van zake: een gewaarschuwd man telt voor twee.

Tekst & foto’s: Jan-Erik Plettenburg