Classic Car Magazine

Leading Ladies in
Rallye Monte Carlo Historique
ICONS of elegance 2.3 (2016)


Wie Monte Carlo zegt, heeft het over ’s werelds oudste en beroemdste uitdaging op de autosportkalender. Pakweg een week na de ‘klassieke’ rally wordt het startschot gegeven van de Rallye Automobile Monte-Carlo Historique. Met een lofzang over de puike prestaties die de Belgische heren neerzetten in deze befaamde winterse regularity zouden we behoorlijk in herhaling vallen. En dus brengen we een verslag met Steffi Edelhoff en Birgit Binder in de hoofdrol. Het Duitse duo dat nu al vier opeenvolgende jaren het uitdagend circuit met succes bedwingt en als winnaar van de Ladies Cup het podium beklimt.

Winterse publiekstrekker

Hoe een balletje soms kan rollen... Wie had in 1911 kunnen denken dat een strategisch stukje - zeg maar city-marketing - zou uitmonden in één van ’s werelds grootste autosportevenementen? Het ontstaan van ‘de Monte’ is zelfs toe te schrijven aan het succes van het zomerseizoen. De Côte d’Azur wordt erg gesmaakt in de vakantiemaanden en betekent dan ook een belangrijke bron van inkomsten voor Monaco. Om de concurrentie aan te gaan met rivaliserende badplaatsen zoals Nice moest er ‘iets’ komen dat ook in de winterperiode een gegoed publiek zou bekoren. Het idee kwam van Prins Albert I. Onder impuls van de ‘Motor Sport Vélocipédique Monaco’ en gefinancierd door de ‘Société des Bains de Mer’, de exploitanten van het beroemde Monte Carlo casino, werd het plan opgezet om vermogende automobilisten aan te trekken. Opzet geslaagd, want de eerste editie verschijnen 23 deelnemers om het tegen mekaar op te nemen in een uitdagende race. Een aantal dat het jaar erop al verviervoudigd is. Een trend die zich voortzet.

Beproeving voor mens en machine


De rally staat van meet af aan bekend als krachtmeting voor zowel piloten als autotechniek. De eerste etappe is een test van het uithoudingsvermogen en bestaat uit een lange verzamelrit vanuit verschillende Europese steden met als eindbestemming Monte Carlo. De dag na aankomst daar, gaat de wedstrijd officieel van start met regelmatigheidsproeven. Die vragen behendigheid. En een dosis geluk. Want ook al is het parcours niet geheim en kun je de smalle wegeltjes en haarspeldbochten vooraf gaan verkennen, de winterse weersomstandigheden heb je niet in de hand. En die zijn dé bepalende factor. Sneeuw, ijzel, mist, ... Een andere rivaal is de wisselende ondergrond. Modder, stukken droge en natte asfalt, ... ze vormen een dilemma voor de bandenkeuze. Want wat voordeel oplevert op het ene wegdek, is minder gunstig op het andere. Kortom, het is letterlijk een tour de force om op het bochtig traject het vooropgestelde tijdsschema aan te houden.

Vervolgverhaal voor damesduo


Januari 2016 – de Rallye Monte Carlo Historique. Het tweespan Steffi Edelhoff en Birgit Binder, drievoudig recordhouder in de wedstrijd van historische raceauto’s uit de jaren 1955-1980, trekt vanuit Bad Homburg richting Côte d’Azur om het op te nemen tegen 300 andere teams uit Oslo, Glasgow, Reims, ...

Na 26 uur en een hele nacht rijden, ontmoeten de deelnemers mekaar voor het eerst in de haven van Monte Carlo. Perfect voorbereid, messcherp en super gemotiveerd treedt het damesduo van ‘HRRT - Historic Rallye und Racing Team Germany’ aan. Al na de eerste klassementsproef wordt duidelijk dat de competitie bikkelhard wordt. De 7 internationale teams moeten weinig voor elkaar onderdoen. De Spaanse combinatie Armadans - Vives neemt de leiding en geeft die de volgende vier rallydagen niet meer uit handen. Ondanks het feit dat de Duitse dames alles geven, behouden de Spaanse tegenstrevers steeds 500 punten voorsprong.

Onze sponsors

Koninginnenrit

De Ford Escort RS 2000 uit 1973 bewijst zich als betrouwbaar en efficiënt. Het tweetal uit Hemer laat zich niet van de wijs brengen door de uitslagen tot dan toe. Ze weten dat er nog heel wat te doen staat eer het evenement ten einde loopt. Met name tijdens de ‘Nacht van de Lange Messen’ de 50 kilometer lange beroemde klassementsproeven van de ‘Col de Turin’ en ‘Lantosque’ waar opnieuw het uiterste van hun gevraagd wordt.
Voor de eerste keer gedurende het gehele evenement is er geen sneeuw. In de nachtelijke etappe, waar teams om de 30 seconden starten, vertrekken zelfs sommige teams op slicks, alleen maar om aan het voorgeschreven tijdschema te kunnen voldoen. En dat is niet alles. Naast de duisternis moeten de deelnemers nu ook vechten tegen de opkomende mist. Edelhoff kan echter blindelings vertrouwen op Binder die de route op haar duimpje kent en elk van de talloze bochten minutieus bestudeerd heeft. Tot op de centimeter precies geeft die aanwijzingen voor het te volgen traject. De combo van navigator en stuurmanskunst loopt excellent. Zo goed dat ze zelfs deelnemers inhalen die voor hun gestart zijn in deze klassementsproef.

Op het einde winnen de Duitsers

Uiteindelijk bereiken Edelhoff en Binder datgene wat de meesten nauwelijks voor mogelijk hebben gehouden. Met een verschil van 9000 punten ten opzichte van het Spaanse team, komen ze in de vroege ochtenduren als 62ste in het algemeen klassement over de finish en behalen daarmee hun beste resultaat ooit.

Ultieme overwinning

Een bravourestuk met dubbel en dik verdiende zege voor het team met startnummer 97. Een bekroning voor de prestaties die ze ondanks de enorm sterke concurrentie hebben neergezet. De beide dames mogen dan ook oprecht trots zijn om uit handen van de voorzitter van de Automobile Club de Monaco voor de 6de keer in totaal en voor de 4de keer op rij de Ladies Cup in ontvangst te mogen nemen. Iets dat geen enkel vrouwenteam voor hun ooit gelukt is.

Tekst: Karina Ramaekers – Math Fooij
Foto’s: © Haase Foto Classic, Steffi Edelhoff

De Rallye

  • 2500 km: verbindingsetappes en 14 klassementsproeven (KP’s)
    (verschil met WRC: regulariteitsproeven)
  • 2 à 3 trajecten afhankelijk van het bouwjaar en de cilinderinhoud.
  • Altijd een gemiddelde snelheid van 50 km/u aanhouden, afhankelijk van de route en de weersomstandigheden.
  • In de Franse Maritieme Alpen, de Ardèche en in de Nacht van de lange Messen met de Col de Turini en de talloze bochten, ... een heel moeilijk verhaal. Vooral bij sneeuw.
  • Betere prestaties dit jaar door de drogere wegen. Velen gebruikten deze voor het eerst slicks om de tijd te verbeteren.
  • Kortom, de beste tijd in een klassementsproef... dat wil zeggen: gas geven van start tot finish.
Prestaties Team Edelhoff/Binder bij de RMCH:
  • Overwinning in de damescategorie
    met 8 deelnames 6x gewonnen en voor de 4de keer op rij
  • Plaats 62 van 314 gestarte teams
  • Beste score in het algemeen klassement
‘Kurt’ - Ford Escort RS 2000, bj 1973, 43 jaar oud
  • Veiligheidskooi
  • Veilgheidstank (60 l)
  • Tripmeter
  • Gegalvaniseerd chassis
  • 4 cilinder
  • 120 PK
  • Heeft Team Edelhoff/Binder nog nooit in de steek gelaten
  • Bij de 8 deelnames 8 keer tot de eindstreep gebracht