Begin 2019 postte Jens Anno een oproep in de Facebookgroep Oldtimers-onzePassie om iets te doen aan de opkomende LEZ-problemen. Bedoeling was om op de
oldtimerbeurs Flanders Collection Cars te Gent de koppen eens bij elkaar te steken
en te zoeken hoe we ons steentje konden bijdragen om het probleem te verhelpen.
Eén iemand kwam toen, in het gips, vanuit Genk naar Gent gereden. Dat was Roberto
Pilotto. De anderen verklaarden ons gek of dachten dat dit alweer op niks zou
uitdraaien. Vastberaden werd er dus afgesproken in Gent.
De eerste gesprekken gingen tussen Jens Anno, zijn vader Eddy Anno en Roberto
Pilotto. Na dit gesprek lieten we alles bezinken en bekeken we de opties die haalbaar
zouden zijn.
Vrij snel verzamelde Jens enkele vrijwilligers die het protest wilden ondersteunen.
Jurgen Tanghe en Matthijs Moeyaert (West-Vlaanderen), David Wuyts (Antwerpen),
Marc de Groote (Waasland) en Guy Hendrickx (Limburg) vervoegden de troepen. Het
RDO-team was geboren!
In april 2019 organiseerden we de eerste protestacties, vanuit verschillende locaties
in Vlaanderen reden we ‘rouwstoeten’ waarbij we symbolisch afscheid namen van
onze voertuigen. Het zwarte lintje in ons logo is toen ontstaan. De opkomst was
dermate groot dat de nationale media onze acties oppikte en dat we beseften dat er
nood was aan alternatief.
Ondertussen is het bestuur al wat afgeslankt, maar kunnen we beroep doen op
diverse ambassadeurs, én vrijwilligers bij de diverse organisaties. We proberen met
ons team al het mogelijke te doen om de bezorgdheden van de ‘gewone’
oldtimerliefhebber tot bij de politiek te brengen. Belangeloos halen we onze inspiratie
uit de vele gesprekken op talloze evenementen. Alle informatie die we tijdens deze
gesprekken verzamelen, proberen we samen te vatten en op een positieve manier
aan het beleid over te brengen.
Overleg voeren we zowel op federaal vlak, gewestelijk niveau, stedelijk niveau, bij
politieke partijen en bij politieke departementen of andere instanties. Onze VZW praat
met alle partijen van het politiek landschap. Iedere partij kan zijn steentje bijdragen
tot het behoud van onze oldtimerhobby.
2
Zowel bij de invoering als bij de mogelijke uitbreiding van de LEZ Gent brachten we
honderden voertuigen samen om ons ongenoegen te tonen. Vrij recent organiseerden
we de RDO-Dag van de Oldtimer in Steendorp. Ongeveer 1.000 voertuigen waren op
17/10/2021 present. Diverse politici werden er onthaald en probeerde we in te wijden
in de oldtimerwereld. Deze organisatie was een vervolg op een eerdere organisatie
te Sint-Niklaas waar we overrompeld werden door oldtimers.
Terwijl we begonnen zijn als feitelijke vereniging als protest tegen de LEZ, zijn we op
vandaag uitgegroeid tot een VZW die een betrouwbare gesprekspartner wil zijn voor
de liefhebbers en de politici.
Red de Oldtimer VZW ijvert voor vrije toegang tot de LEZ voor oldtimers vanaf 30
jaar. Deze leeftijdsgrens is een Europese richtlijn en willen we, net zoals in Brussel
en diverse buitenlandse steden, toegepast zien. Onze voertuigen rijden dermate
weinig dat we ze eigenlijk geen deelnemer mogen noemen van de dagelijkse
mobiliteit. Onze wagens zijn hobbywagens die samen het mobiel erfgoed vormen.
Reeds geruime tijd legden we ons voorstel op tafel bij het kabinet van Vlaams Minister Zuhal Demir. We verwachten hieromtrent op korte termijn een vervolg door middel van het aanpassen van het Vlaams LEZ-decreet. Ondertussen zitten we als VZW ook aan tafel in het kader van het herschrijven van de instructies aangaande de technische controle voor oldtimers. Onlangs zaten we met diverse andere belanggroepen aan tafel bij Vlaams Minister Lydia Peeters. Vanuit de bezorgdheden we dagelijks aanhoren, proberen we op een positieve manier ons steentje bij te dragen tot een objectieve, duidelijke en eerlijke keuring. De Minister beloofde eind juni 2022 hiermee te landen. Een ander topic waar we ons ondertussen op fixeren is de voertuigbelasting. In het kader van de Vlaamse Begroting werd deze verhoogd tot 100€ per voertuig. We zaten ondertussen aan tafel met Vlaams Minister Matthias Diependaele om onze kritiek te uiten en te zien wat haalbaar is. Gezien dit een deel uitmaakt van de Vlaamse begroting kan aan het tarief (voorlopig) weinig gedaan worden. We denken als VZW mee naar compenserende maatregelen. Eventueel is een koppeling aan het LEZprobleem een mooie uitweg. Tenslotte, en dat is eigenlijk een uitvloeisel van het LEZ-probleem, denken we mee aan de piste van e-fuels. De eerste verkenningen gebeurden via Fehac, de Nederlandse oldtimerfederatie, waar al heel wat kennis aanwezig was. We mochten deze aannemen en verder uitwerken. We richtten ondertussen een werkgroep op en bekijken de mogelijkheden voor onze oldtimers. Als we de uitstoot kunnen verlagen, dan is het voor de politici misschien sneller aanvaardbaar om oplossingen aan te reiken. Red de Oldtimer VZW is dus in 2.5 jaar uitgegroeid van een luid roepende protestgroep naar een goed onderbouwde organisatie. Dankzij de steun van de talrijke RDO-leden en volgers zetten wij onze werkzaamheden verder.
http://www.reddeoldtimer.be/
https://www.facebook.com/reddeoldtimer
https://www.instagram.com/reddeoldtimer
(c) Inge Hollevoet
© 2022 CCDA