Bij racing wordt stereotyp aan mannen gedacht. Snelheid, techniek, de geur van benzine en het lawaai van motoren, ...
het zijn nu eenmaal dingen die men niet direct zou linken aan het interesseveld van vrouwen. Maar een blik op de geschiedenis toont aan dat zij toch een prominente rol spelen in de autosport.
Het levende bewijs is speedqueen Yvette Fontaine.
Begonnen in 1964 met een Mini ging Yvette Fontaine snel zowat alle disciplines van de autosport proeven: rally’s, klimkoersen, circuit en zelfs uithoudingsraces. Op de beursstand praatte ze ronduit over haar veelzijdige, vruchtbare autosportloopbaan. Ze is er terecht trots op. Als we haar aan het woord laten, begrijpt iedereen waarom.
“Toen ik begon, reed zowat iedereen met zijn eigen, dagelijkse auto. Die werd gebruikt in alle disciplines. Dat was gewoon zo in die tijd. Al snel werd ik ontdekt door automerken die me met getunede exemplaren kansen boden om aan heuse hoogstaande wedstrijden deel te nemen. Na een succesvolle Tulpenrally, lokten toch meer en meer de races op circuit. Zo kwam ik terecht bij het Ford Chevron Racing Team waarmee ik me kon meten met de grote jongens.”
Wat Yvette Fontaine niet onderstreept, is dat die naar namen luisterden als Jean-Pierre Gaban, Claude Bourgoignie, Jean-Claude Franck en andere Alain Dex’. Die verschoten zich regelmatig een raap dat een jongedame hun onder verschrikkelijke druk zette. Samen met Gilbert Staepelaere in de rally’s en Yvette Fontaine op circuit, mag worden gezegd dat ze de Ford Escort groot hebben gemaakt. Maar Yvette reed soms ook tegen nog grotere namen als Jackie Stewart. En zelfs Sir Stirling Moss had tijdens een ontmoeting in het Casino van Knokke veel lof voor haar.
“In 1969 werd ik dan Kampioen van België met die Ford Escort. Het was de eerste keer dat een vrouw die titel behaalde. Ik was er héél fier op en het kriebelde naar meer. Omdat ik al vaak de 24 Uren van Francorchamps had gereden, kreeg de mythe van de etmaalrace in Le Mans grotere aantrekkingskracht op mij. In 1974 was het zover. Met Christine Beckers en de Franse Marie Laurent reed ik in een Chevron B23 op het wereldvermaarde circuit in La Sarthe. Na een zware wedstrijd tegen verbijsterend hoge snelheden, eindigden we zeventiende algemeen maar wonnen we wel de 2 liter klasse.” Dus weer iets om fier op te zijn.
“In 1975 reed ik opnieuw de 24 Uren van Le Mans. Dit keer met Anny-Charlotte Verney in een Porsche 911 Carrera RS. We werden elfde algemeen. Le Mans is bij die twee keer gebleven. De mooiste tijd van mijn loopbaan bracht ik eigenlijk door bij het Ford BP Racing Team, maar globaal moet ik voor alle mensen die mij omringden dankbaarheid betuigen, want ze hebben veel voor mij gedaan en betekend.”
Yvette Fontaine is een monumentale dame in de autosport. Reden genoeg om een auto die ze bestuurde na te bouwen. Een look-alike van de Ford Escort TC met Chevron deco stond in de parketzaal te pronken. Een creatie van verwoede Ford liefhebbers Albert en Kenny Smeets. Met enorm veel toewijding en zin voor detail presenteerden zij de kampioenenauto.
Yvette Fontaine kan bogen op een indrukwekkend palmares. Begrijpelijk dat journalist Frank Rameckers dat met haar in een biografie optekende. Het drietalig werk bevat talloze verhalen en anekdotes en is doorspekt met prachtige foto’s. Een aanrader voor de boekenkast. Onder haar klinkende naam op de cover staat het geheim van Yvettes rijk beleefde, omzeggens unieke autosportloopbaan: Mijn passie. Het moeilijk in materie te vatten gevoel waarmee gedreven mensen tot grote daden of prestaties worden geleid.
Year: 1968
Engine: Bored 2.1 Pinto
bodyshell: Full groep 4
Rolcage: Safety device
Suspension: Bilstein
Feul supply: IDF Weber’s / works manifold
Exhaust: Bigbore line
Bijzonderheden:
Chevron bestickering - Driver Yvette Fontaine
Yvette Fontaine is een van de kleurrijkste figuren uit de Belgische autosport. Als jonge vrouw begon ze in de jaren ’60 te racen in een mannenwereld. Ze werd in 1966 de eerste vrouwelijke Belgische kampioen ooit. In 1969 werd ze Belgisch kampioen bij de Toerwagens en in 1971 en 1975 werd ze opnieuw Belgisch kampioen bij de vrouwen. Ze maakte ook indruk op de 24h-races van Francorchamps (10 keer) en Le Mans (2 keer).
© 2022 CCDA