SUPERCARS 2... KLAAR VOOR DE START!
Dacht je dat je
alles al wel gezien had? Dan bewijzen wij je graag het tegendeel! |
|
|
|
|
|
Ferrari, waarschijnlijk het meest beroemde en legendarische sportwagenmerk ter wereld, viert dit jaar zijn 75e verjaardag. Autoworld stelt daarom gedurende meer dan twee maanden een vijftiental uitzonderlijke Ferrari's tentoon. De « crème de la crème » van het merk ! Elk van hen heeft een bijzonder verhaal. Ze zijn historisch bijzonder, werden slechts in een heel klein aantal exemplaren geproduceerd, dienden ooit een bekende autocoureur of waren eigendom van een beroemdheid ... Zo kunnen we onder andere volgende Ferrari’s bewonderen : de Dino 206 (voorheen Clapton), de unieke Daytona Michelotti, de 195 Inter Ghia, de 500 Superfast (van Peter Sellers), de 250 GT Spider LWB, de 308GTS en nog veel meer...
Tegelijk met de “Alfa Romeo
Storico” tentoonstelling die tot eind van de maand augustus loopt, zet
Autoworld in de tweede helft van de zomer één van de drie belangrijkste
Belgische motormerken in de kijker: Saroléa.
Vorig jaar kende de tentoonstelling over motorenfabrikant Gillet een groot en
ook wel verassend succes. België heeft in zijn geschiedenis wel meer mooie
motorenmerken gehad, waaronder ook Saroléa.
Aan de hand van een 75-tal motorfietsen
wordt de hele geschiedenis van het merk uit de doeken gedaan.
Als kers op de taart vindt op 11
september een internationale
bijeenkomst plaats van Saroléa motoren voor het museum op de
Esplanade van het Jubelpark, gekoppeld aan een demo van nieuwe elektrische
proefmotoren. Last but not least
zal als onderdeel van deze tentoonstelling ook een nieuw boek over het merk
verschijnen.
De motoren zullen te bezichtigen zijn op het gelijkvloers van het museum.
Saroléa was gevestigd in Herstal (Luik) en
kreeg al snel wereldwijd een solide reputatie omwille van zijn
constructie-eigenschappen, de superieure techniek en een uitgesproken
commerciële eerlijkheid.
Het bedrijf startte als een kleine wapensmederij die overstapte op de bouw van
Saroléa fietsen. In 1901 verschijnen de eerste motorfietsen, letterlijk, want
het waren fietsen uitgerust met een kleine ééncilinder viertaktmotor die
vooraan op het kader was gemonteerd. De verkoop
van motorfietsen start pas echt in 1902 wanneer Sarolea op de
markt komt met zijn 240cc 1¾ HP model. Deze heeft ook een kenmerkend kader dat
de vorm van het motorcarter volgt.
De vooruitgang die op technisch gebied wordt geboekt is duizelingwekkend, en de
firma uit Herstal geniet een uitstekende reputatie voor de kwaliteit van zijn
producten.
De balans van de jaren 20 is zeer positief. Saroléa heeft wereldwijd een goede reputatie
met steeds meer verdelers in Europa en daarbuiten. De winstcijfers zijn goed,
in 1928 worden 1200 exemplaren van de 500 cc “zijklepper” en 1050 stuks van de
500 cc “kopklepper” verkocht.
Werkelijk alle productiefazen gebeuren onder hetzelfde dak, en dat is een grote
troef voor Saroléa.
Het is onder die gunstige
omstandigheden dat de modellen voor 1930 worden gelanceerd, maar dan breekt een
economische crisis los die een einde stelt aan vele ambities.
De daaropvolgende jaren zijn moeilijk, Saroléa legt de nadruk op goedkopere
modellen en staart voor het eerst met de productie van tweetaktmotoren (150 en
175 cc), in de hoop op die manier de klantenbasis te kunnen verbreden.
Als gevolg van de talrijke
sportieve successen, besluit de directie om machines te bouwen
die exclusief zijn bestemd voor snelheidswedstrijden en internationale
competities.
Pas op het eind van de jaren ’30 stopt Saroléa met de raceontwikkelingen, om
zich te gaan toeleggen op de dringende behoeften van het Belgische leger.
Vanaf januari 1946 wordt de productie in Herstal hervat.
Eerst zijn dat de modellen van voor de oorlog, maar die worden snel verbeterd
met de montage van een telescopische voorvork en vanaf 1948 een achtervering.
De pogingen om de motorcrosswedstrijden van voor de oorlog te hervatten worden
nu geofficialiseerd. In 1949 is de fabriek er als de kippen bij om een ‘cross’
model voor te stellen, gebruikmakend van de competitemotor uit 1935, verticaal
gemonteerd in een verkort kader, telescopische vork, carter en cilinder in
magnesium, cilinderkop in aluminium.
De productiecijfers stagneren, de nieuwe modellen (125 cc tweetakt ‘Oiseau
Bleu’ en 500cc tweecilinder viertakt ‘Atlantic’) maken de verwachtingen niet
waar. De bestellingen van het leger van 350cc en 400cc zijkleppers kunnen het
tij niet keren.
Motorfietsen zijn niet langer in de mode. In 1954 worden alle sportieve
activiteiten van de fabriek gestopt. De verkoop van de klein 50cc’s, van de
‘Rumi’ 125cc scooter, de speciale vering op de 200cc tweetakt en de 600cc
‘Atlantic’ kunnen niet verhinderen dat de gebouwen in de rue Saint Lambert in
1962 worden verkocht, nadat Saroléa werd overgenomen door concurrent Gillet.
.
Al vanaf de eerste dag van
de zomervakantie krijgt het legendarische Milanese merk Alfa Romeo de ereplaats
bij Autoworld Brussels.
Aan de hand van meer
dan 50 legendarische modellen wordt
de 112-jarige
geschiedenis van het Cuore Sportivo uiteengezet.
Deze expositie wordt georganiseerd door Autoworld in nauwe samenwerking met de
belangrijkste Alfa
clubs, het Nationaal
Automobielmuseum van Mulhouse, Alfa eigenaars, Corrado Lopresto;
een privéverzameling van Italiaanse prototypes en Alfa Romeo Belgium
(Stelantis).
Op zondag 3
juli organiseert de Alfa Romeo Quadrifoglio Belgio Club een
uitzonderlijke Rally met vertrek voor het Koninklijk paleis en aankomst in het
Jubelpark, voor de ingang van Autoworld.
Op de Esplanade zal een 'concours d'élégance' plaatsvinden met een 150-tal
deelnemende auto's.
Op de Herman De Croo Plaza,
op de eerste verdieping van het museum, worden de historische modellen geëxposeerd.
Vooroorlogse, weg-, Race- en zeldzame wagens,
zoals een Giulietta Sprint en een Spider, de 2600 Sprint & 2000 Spider, een
Montreal, een Giulia Sprint GT Veloce, een Spider Coda Tronca, een GT 1600
Zagato, een Giulia GT 1300 Scalino, een GT 1300 Junior, een 2000 GTV, een
Alfasud, een Alfasud TI en een Alfasud Sprint, een Giulietta Turbodelta, een
Alfa 90, een Alfa 75 2.5 QV, een Alfa 6 en nog vele andere.
Het ‘National Automobile Museum’ in Mulhouse stelt een prachtige Alfa Romeo 8C
Pininfarina uit 1936 ter beschikking, die in datzelfde jaar de Mille Miglia heeft
gewonnen.
Daarnaast zal een deel van de tentoonstelling gewijd zijn aan vijf
uitzonderlijke prototypes uit de fantastische collectie van Corrado Lopresto. De
Lopresto-collectie is de belangrijkste verzameling Italiaanse prototypes ter
wereld van 1901 tot op heden. Veel exemplaren zijn uniek, op maat gemaakt met
bijzondere kenmerken (zeldzame exemplaren, bijzondere series, nummer 1 chassis,
auto's van bekende eigenaren, …). De meeste van deze auto’s vielen in de
prijzen in Villa d'Este en Pebble Beach.
Ook zullen er tal van miniatuurwagens
te bezichtigen zijn in de vele diorama’s die tussen de
verschillende wagens gepresenteerd staan.
Tot slot zal Alfa
Romeo Belgium (Stelantis) op de benedenverdieping enkele wagens
uit het huidige gamma presenteren.
Zondag 3 juli belooft een
prachtige dag te worden met op de agenda een eerbetoon aan het Italiaanse merk
Alfa.
De club Quadrifoglio Belgio zal in de ochtend maar liefst 75 Alfa Romeo’s van
voor 1992 samenbrengen voor het Koninklijk paleis voor de aftrap van een leuke
rit met aankomst op de Esplanade van het Jubelpark voor de ingang van
Autoworld. Op de esplanade van Autoworld zal tevens ook een Concours d’Elégance
plaatsvinden.
Naast de 75 wagens die aan de Rally deelnemen, kunnen Alfa Romeo eigenaars zich
ook inschrijven om hun prachtige bolide voor het museum te exposeren
Niet minder dan 150
wagens worden op dit eerbetoon verwacht!
Inschrijving voor alle deelnemers is verplicht
Meer info en inschrijving: https://clubquadrifogliobelgio.be/tour-info-nl/
De Co2 uitstoot, gelinkt aan dit event wordt 100% gecompenseerd door de
aanplanting van 75 nieuwe eiken bomen in België in samenwerking met
GoForest.
Autoworld sluit zich volledig aan bij dit intitiatief en laat op zijn beurt 75
extra bomen planten.
|
|
|
In 1931 werd het raceteam geleid door Enzo Ferrari
nog voor de oprichting van zijn eigen merk. Het steigerende paard, zijn
persoonlijke embleem, sierde toen al de zijkanten van de motorkap.
De "Quadrifoglio"
of klavertje vier
zou geluk brengen. Het verscheen voor het eerst op de wagen van Ugo Sivocci die
op 14 april 1923 de Targa Florio won. Als eerbetoon aan deze eerste grote
internationale overwinning droegen
alle race-Alfa's vervolgens het groene klaverblad op een witte
achtergrond.
|
|
Sinds begin van deze maand staat Autoworld in het teken van de Volkswagen Kever, met als hoogtepunt de Love Bugs parade op zondag 20 maart!
In april volgt de tentoonstelling "One, Two - One, Two, Three, Four ... Rock'n Roll cars", en deze zomer vieren we de "Alfa Romeo Storico"!
2022 zetten we ook in met een gloednieuwe zone die binnenkort open gaat: Kuifje!
Je ziet het, aan energie geen gebrek om jullie te trakteren op nieuwe belevenissen.
Kom snel naar Autoworld ! Er valt altijd wel iets te beleven…
20/03/2022
Goed nieuws: de "Love Bugs Parade -
Spring Edition" zal plaatsvinden op zondag 20 maart, de
start van de lente!
Het concept blijft
hetzelfde: alle VW Kevers komen samen op de Esplanade van het
Jubelpark, de deelnemers krijgen toegang tot het museum
& kunnen de expo bezoeken en het vertrek en de terugkeer
zijn aan Autoworld gepland.
VW Kevers die reeds waren ingeschreven voor de maand februari
krijgen voorrang op dit nieuwe evenement.
We hopen jullie
talrijk te mogen ontvangen op deze feestelijke editie!
In the Spotlight 1/04/2022 - 26/06/2022
De triviale rol van de auto
in de muziekgeschiedenis, met als leidraad het boek “Garage Rock” van Pieter
Rijckaert.
Er worden niet enkel iconische auto’s op de podia voorgesteld, maar ook
doorheen het museum loopt een parcours langsheen modellen die een voetnoot zijn
in de muziekgeschiedenis.
Een nieuwe zone zal het licht zien op 24
februari 2022: “Kuifje
en zijn auto’s”.
De zone is een optische illusie, en staat volledig in het teken van de
auto’s die voorkomen in de stripreeks van onze nationale held. De
avonturen van Kuifje zijn te zien aan de hand van verschillende vitrines,
schaalmodellen en een scherm waarop the making off van een stripverhaal kan
worden gevolgd. Daarnaast vind je er drie echte auto’s - de Ford
T, Bugatti 35 en de rode Jeep Willys – uit één van zijn avonturen.
5 februari tot 27 maart 2022 - Autoworld Brussels
|
Wie zelf een Kever heeft (of heeft gehad), heeft gegarandeerd tal van onvergetelijke anekdotes te vertellen over zijn of haar avonturen met het schattige wagentje. De Kever is niet zomaar een auto, maar een echt lid van de familie, en soms wordt hij zelfs van generatie op generatie doorgegeven. Daar heeft de filmklassieker 'The Love Bug' ongetwijfeld iets mee te maken!
Dit jaar staat bij Autoworld de band tussen eigenaar en auto in de kijker. Daarom hebben we enkele eigenaren gevraagd of ze hun VW Kever aan het museum willen uitlenen en hun leukste verhalen willen vertellen. En om die verhalen ook met onze bezoekers te delen, spelen we een kort video-interview met de eigenaar af bij elk autootje dat in het romantische decor tentoongesteld staat. De gevoelens die Herbie al decennialang oproept, krijg je op deze expo dus in een heel bijzonder licht te zien!
Een greep uit de expo ...
De standaard Belgische VW Type 1 van Thomas is een van de allereerste VW's die in 1951 door D'Ieteren naar België werden geïmporteerd. De wagen werd eerst geleverd aan de garage van Jos Paisse te Wezet, waar hij bleef rusten tot ... 2019. Dat is 40 jaar! De marineblauwe kleur van dit model is uiterst zeldzaam. Als VW Kever-fan kocht Thomas de auto drie jaar geleden, maar hij heeft ook twee andere vintage modellen. De Type 1 rijdt weliswaar (nog) niet, maar hij staat wel prachtig naast die uit 1955.
De 'ovale' Kever van Tijs is '100% made by D'Ieteren': hij rolde in 1955 uit de D'Ieteren-fabriek van Vorst. Toen hij jong was, vond Tijs niets leuker dan de rust op te zoeken in de oude, ovale zwarte Kever van zijn grootvader, die hij nooit gekend heeft. Op die manier voelde het toch een beetje alsof zijn opa bij hem was. Helaas moest het autootje worden verkocht, maar in 2011 wist Tijs een bijna identiek model op de kop te tikken, met dezelfde kleur, dezelfde geur, hetzelfde gevoel én dezelfde nostalgische sfeer. Sindsdien maakt de ovale Kever onlosmakelijk deel uit van de familie en beleven de kinderen er heel wat plezier mee.
De 'Herbie' van Ivo, compleet met nummer 53, is een exacte replica van de wagen die Disney Studios gebruikte. Natuurlijk is 'Herbie' niet zo uit de VW-fabriek gekomen, hij is speciaal gemaakt voor de film. Ivo heeft alle films over de Love Bug gezien en het autootje tot in de kleinste details nagemaakt met zijn Kever uit 1964. Dat mag je gerust letterlijk nemen: Ivo heeft zelfs tal van motortjes en een afstandsbediening geïnstalleerd om de ogen, wimpers en glimlachende bumper van Herbie tot leven te wekken. Naast zijn 'Herbie' heeft hij nog talloze Kevers onder handen genomen. Momenteel is Ivo druk bezig met de restauratie van een schitterende VW Kever Hebmüller uit de jaren 1950.
Didier is niet zo'n doe-het-zelver: zijn Kever was volledig rijklaar en piekfijn in orde toen hij hem kocht. Een echt pareltje, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. De auto werd voor het eerst ingeschreven in 1964, maar werd over twee jaar gebouwd (1963/1964). Enkele onderdelen komen uit het vorige jaar, met name het kofferdeksel en de vrij zeldzame antracietgrijze lak L469.
De Mach 1 Okrasa van Frederic dateert uit
1965. Van deze speciale editie met Okrasa 1300 cc-motor zijn slechts een
handvol exemplaren gemaakt. Net zoals veel VW Kevers uit die tijd werd
deze wagen in de fabriek van Vorst gebouwd.
En net zoals de Herbie van Ivo heeft de Mach 1 van Frederic al op de cover van
verschillende automagazines gestaan. Een autootje met sterallures dus!
Tot slot leent de D'Ieteren Gallery ons hun 'Kever van de Afrikaanse circuits', waarvan Jacques ons de geschiedenis uit de doeken doet. In 1950 vertrokken vier vrienden, onder wie Pierre D'Ieteren en Jacques Swaters, in dit Kevertje om de 'Raid Volkswagen Brussel-Congo en terug' af te leggen: een tocht van 24.036 km in vier maanden tijd. De tentoongestelde wagen is een waarheidsgetrouwe replica: hij is zandkleurig om beter in het woestijnlandschap op te gaan, aan weerszijden zijn aluminium zandladders bevestigd, hij is uitgerust met een schop en twee jerrycans (met benzine en drinkwater) aan de zijkanten van de carrosserie ...
Twee maanden lang ontdek je bij Autoworld al deze en nog veel meer verhalen en anekdotes over de Kever. Sommige zijn romantisch, andere grappig ... en ze zijn allemaal even boeiend!
zondag 13 februari - Autoworld Brussels
Als hoogtepunt van februari staat de langverwachte Love Bugs Parade op het
programma. Een dag voor Valentijnsdag
verwelkomt deze charmante parade iedereen die verliefd is op de schattige
Kevers.
Ook bij deze dertiende editie staat de liefde centraal! Meer dan 200 Kevers, Beetles en Combi's pronken op zondag 13 februari vanaf 10 uur op de Esplanade van het Jubelpark, voor de deuren van Autoworld. Er zijn modellen van alle leeftijden, tijdperken en ... in alle kleuren.
Om 14 uur klinkt het startschot! Op dat moment vertrekt de Love Bugs Parade in een vrolijke chaos van toeters en vreugdekreten. Na een rondrit van ongeveer een uur komen de auto's terug naar Autoworld, waar bezoekers ze opnieuw kunnen bewonderen.
Dit supergezellige feest is al dertien jaar een traditie voor ons museum. Het is telkens een dag vol vrijheid, muziek en gezelligheid – allemaal in het teken van dit iconische autootje. Van 11 tot 14 uur zijn alle bezoekers van harte welkom om tussen de auto's te kuieren en mee te genieten van de vrolijke vintage sfeer voor het museum.
Noteer alvast de
data van onze grote eindejaarstentoonstelling met als thema 'Supercar Story' van
17 december tot 23 januari.
Meer dan veertig
uitzonderlijke auto's, de ene nog buitengewoner dan de
andere, illustreren een hoofdstuk uit een van de grote periodes in de
autogeschiedenis. Die van de Supercars, samengebracht in een unieke en
gescripte ruimte in het hart van ons museum.
Alle tentoongestelde Supercars hebben geschiedenis geschreven vanaf de
naoorlogse jaren tot 2015. Met andere woorden, geen van hen kan nu nieuw
worden gekocht via de merken die ze verdelen. De geïnteresseerde koper zal ze
alleen vinden via gespecialiseerde veilingen of particuliere verzamelaars die
er afstand van willen doen.
De tentoongestelde Supercars zijn grotendeels afkomstig uit internationale musea
en privécollecties.
Sommige zijn nog nooit eerder tentoongesteld.
Dit alles maakt deze tentoonstelling absoluut uniek!
Een vroeg kerstcadeau van Autoworld aan zijn publiek.
Kan je niet wachten tot
december om ze te ontdekken? Breng ons een bezoekje op Interclassics op 19, 20 en 21 november.
Daar kunnen we u alvast reeds twee mooie exemplaren voorstellen.
www.autoworld.be
|
Dit eindejaar zal de feestverlichting niet enkel in de steden en in de kerstbomen schitteren ! Ook de ogen van menig autoliefhebber zullen ongetwijfeld schitteren. Meer dan veertig uitzonderlijke auto’s zullen een bijzonder hoofdstuk uit de rijke autogeschiedenis illustreren: dat van de Supercars. Zij vormen het thema van een unieke tentoonstelling in één van de belangrijkste Europese automusea, Autoworld.
Alle tentoongestelde Supercars zijn iconen uit de naoorlogse periode, tot 2015. Geen modellen die nog in de merkenhandel zijn te vinden, maar exemplaren die intussen verzamelobjecten zijn geworden en die men enkel nog kan vinden op veilingen of bij gespecialiseerde handelaars. De exemplaren die zullen worden tentoongesteld zijn grotendeels afkomstig uit internationale musea en privéverzamelingen. En aantal werden overigens nog nooit eerder tentoongesteld.
Stof genoeg voor een unieke tentoonstelling!
Een leuk kerstcadeau aan het publiek van Autoworld.
MAAR WAT IS NU EEN SUPERCAR ?
De meningen hierover lopen wel wat uiteen, want voor de liefhebbers dekt de term « Supercar » niet steeds dezelfde lading, het is eerder een mix van verschillende factoren zoals exclusiviteit, het beperkte productieaantal, de prijs, de zeldzaamheid, de topsnelheid… De Oxford English Dictionnary omschrijft het als « een sportwagen met buitengewone prestaties », maar wie op bezoek komt zal zien dat het veel meer is dan dat.
De term « Supercar », dook heel sporadisch al eens op in de jaren ’20, maar eigenlijk duikt hij pas echt voorzichtig op in het midden van de jaren ’50, met de marktintroductie van sportwagens met voor die tijd uitzonderlijke prestaties, zoals de Mercedes 300SL (1954) of de Chevrolet Corvette C1 (1953) in de USA.
Het begrip krijgt navolging in de jaren ’60 met o.a. de Ford GT 40, die er kwam nadat de overnamedeal tussen Ford en Ferrari afsprong, of met de voorstelling van de Lamborghini Miura met centraal geplaatste V12, iets wat eerder enkel was gereserveerd voor echte racewagens. Allebei toonden ze ontegensprekelijk aan dat topprestaties best konden samengaan met topdesign.
In het begin van de jaren ’70 kwam de oliecrisis roet in het eten strooien. Maar toch wisten de Supercars te overleven en zich verder te ontwikkelen. In de nasleep hiervan verschenen de eerste auto’s met turbomotor, waaronder de Porsche 911 Turbo. Een niet alledaagse auto met geheel eigen oplossingen en buitengewone prestaties. Een model waarmee Porsche zich voor eens en altijd ging nestelen tussen de bouwers van Supercars, en daar ook vandaag nog steeds schittert.
Een van de meest opvallende Supercars uit deze periode is de Lamborghini Countach. Alweer een auto met centraal geplaatste motor maar met een zeer opvallend design, dat zich duidelijk onderscheidde van de rest. Zijn V12 was afgeleid van die van de Miura, maar was nu in de lengterichting ingebouwd. De Countach blijft ook vandaag een buitenbeentje in de wereld van de Supercars, met een trouwe schare volgelingen de wereld over.
DE
PORSCHE 959 EN DE FERRARI F40
WEGBEREIDERS VOOR DE
VOLGENDE GENERATIES...
|
|
Bugatti Veyron
In 2000 wordt het prototype Bugatti Veyron, getekend door Hartmut Warkuss en zijn designteam, onthuld op de salons van Detroit, Genève en Parijs. Hij draagt de naam van een van de grootste vooroorlogse piloten, die in 1939 samen met Jean-Pierre Wimille de laatste overwinning voor Bugatti behaalde in de 24 Uren van Le Mans. Na vijf jaar ontwikkeling gaat in Molsheim de productie van de Veyron van start in het gloednieuwe « Atelier », op een steenworp van het Château Saint Jean.
Deze sportwagen is de snelste ter wereld toegelaten op de openbare weg. Ieder jaar rollen zo'n 80 exemplaren van de Veyron 16.4, gebouwd met respect voor de traditie van het merk - kunst, vorm en techniek - van de band bij de hoofdzetel van Bugatti, waar de meeste kopers hun wagen meteen ook in ontvangst komen nemen... zoals in de tijd van Ettore.
Maar dat is zeker niet alles. De bezoeker zal tussen de overige modellen zeker een aantal vaste waarden ontdekken, waaronder een Mercedes 300SL Gullwing, een Aston Martin One77, een BMW M1, een Ford GT40, een Jaguar XJ220, een Lexus LFA, een Honda NSX, om er maar enkele te noemen.
TWEE OPEN "BLACK BOXES"
Deze tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt dank zij de steun van twee belangrijke partners : de D’Ieteren Group (Porsche, Bugatti, Lamborghini, Bentley) en de Ginion Group (Ferrari, McLaren, Rolls-Royce). Ze hebben elk een eigen afgebakende ruimte (een « Black box »), waar ze enkele van hun actuele Supercars zullen tonen, het aanbod zal in de loop van de tentoonstelling wisselen. Deze “Black Boxes” zijn ook toegankelijk voor de bezoekers van de tentoonstelling, die er de actuele Super- en Hypercars van de 7 vertegenwoordigde merken live zullen kunnen ontdekken.
Autoworld Museum Brussels
Jubelpark 11, 1000 Brussel
Metro Merode
www.autoworld.be
Tegelijk met de tentoonstelling ter gelegenheid
van de honderdste verjaardag van het Circuit van Spa-Francorchamps, wordt er in
Autoworld nog
een andere eeuweling in de bloemetjes gezet: het motormerk Gillet.
Gedurende een tiental dagen zullen er niet minder dan 80 motoren van het Luikse merk
worden tentoongesteld. Dank zij de hulp van talrijke liefhebbers (*), zullen praktisch alle modellen vertegenwoordigd
zijn, daaronder ook enkele uitzonderlijke
machines. Daarnaast zullen ook 5 fietsen, 15 motoren, diverse
vitrines, historische documenten en affiches de tentoonstelling vervolledigen.
Gillet, dat in 1919 het
levenslicht zag na afloop van de Eerste Wereldoorlog, is de derde van de 'Demoiselles de Herstal'
(de andere twee zijn FN en Saroléa, zoals genoegzaam bekend). De
onderneming werd opgericht door boekhouder Léon Gillet, die al heel vroeg
gefascineerd was door de nieuwe en boeiende wereld van motoren, en door
ontwerper Fernand Laguesse.
De sportieve successen lieten niet lang op zich wachten: in 1921 behaalde Gillet de zege in de 350 cc-klasse van de eerste Grote Prijs van België en won het merk Parijs-Nice, Circuit des Vosges en andere regelmatigheidswedstrijden. Gillet ondernam ook enkele epische rally-raids: Parijs-Constantinopel in 1924, Parijs-Moskou-Parijs (en de Ronde van de Sovjet-Unie) in 1925, en als kers op de taart de World Tour door Sexé en Andrieu in 1926-1927 en Luik-Elisabethville-Luik door luitenant-vliegenier Fabry in 1927.
Ook wonnen de Gillet-motoren definitief de Bol d'Or-beker in 1936, omdat ze als eerste tot driemaal toe het algemene klassement op hun naam schreven: in 1928, 1929 en 1936 (boven op de zeges in de afzonderlijke klassen)!
In de naoorlogse periode verdwenen snelheidswedstrijden in België naar de achtergrond door de groeiende belangstelling voor motorcross. Ook daar schitterde Gillet door in 1946 en 1948 het Belgische kampioenschap te winnen.
Om de betrouwbaarheid van zijn producten te bewijzen, nam het merk steeds vaker deel aan regelmatigheidswedstrijden, met tal van gouden medailles als resultaat. De meest indrukwekkende zege was ongetwijfeld die van Kempeneers in Luik-Milaan-Luik in 1953.
AUTOWORLD BRUSSELS
www.autoworld.be
© 2022 CCDA