(klik op de foto voor de volledige reportage)
De invoerder van Volkswagen sinds 1947 in Nederland is Pon. Voor de Belgische invoerder aan we terug naar de stamvader die we vinden in Nederland, Johan Dederen alias ‘Dieteren’ (overleden 1680) uit Schinnen, Nederlands Limburg. Zijn zoon Johan en Herman Dieteren waren schepen en Burgemeester aldaar. Jan-Gaspar D’Ieteren vestigde zich eind 17de eeuw vanuit Schinnen in Brussel en begon te werken als rijtuigreparateur. Vandaar de achternaam verandering naar het Frans, omdat het toen nog de tijd van Napoléon was. Zijn zoon Joseph D’Ieteren werd in 1805 de grondlegger van het bedrijf D’Ieteren. Hij bouwde koetsen en berlines, die werden geleverd aan het Nederlandse Hof en vanaf na 1830 ook aan het Belgische Hof. Toen België zich had afgescheiden van de Vereinigd Koningrijk der Nederlanden. In 1831 komt de grondlegger van het bedrijf Joseph te overlijden. Waarna Alexandre en Emile D’Ieteren de fakel overnam met de bouw van carrosserieën van paardenkoetsen. Alfred D’Ieteren zorgde ervoor dat de naam bekend werd, door deel te nemen aan talrijke internationale tentoonstellingen.
In 1897 werd het eerste koetswerk gebouwd dat aangedreven werd door een motor. Lucien en Albert D’Ieteren de zonen van Alfred begonnen na de Eerste wereldoorlog met de bouw van carrosserieën op chassis van gekende merken zoals Minerva, Excelsior, Bugatti, Hispano-Suiza, Panhard, Renault, Peugeot, Delahaye, Mercedes en nog vele andere. Na de beurscrash van 1929 werden ze vertegenwoordiger van de Amerikaanse auto’s en vrachtwagens van Studebaker en de luxemerken Pierce-Arrow en Auburn. Om de zware douanerechten te omzeilen begon het bedrijf met een eigen assemblage van chassis en koetswerken. De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een onderbreking van de activiteiten. Vlak na de oorlog onderhandelde Pierre D’Ieteren met het Duitse Volkswagen. Het werd een belangrijke stap voor het familiebedrijf met eerst de invoer van de Kever en nadien zelf de assemblage ervan. Vanaf 1950 werd ook Porsche ingevoerd. In 1970 verkoopt D’ieteren de fabriek in Vorst aan Volkswagen. Zodat ze kan worden omgebouwd voor de opvolger van de Wereldberoemde Kever, de Volkswagen Golf. In 1975 volgt Roland D’Ieteren zijn vader op die verongelukt is. Roland verwerft de exclusieve importrechten van de merken Audi (1974), Seat (1984), Skoda (1992), Rolls Royce en Bentley (2000) en Lamborghini (2001). Later valt daar Rolls Royce terug af omdat die naar BMW gaat. Later worden ze ook nog verdeler van Bugatti en Rimac. In 2005 vieren ze hun 200st verjaardag als familiebedrijf. In 2009 word Roland D’Ieteren word ook nog verheven in de Belgische adel met de titel Baron. In 2020 overlijd hij spijtig genoeg aan covid. Zijn zoon Nicolas D’Ieteren volgt zijn vader op en is zo de 7de generatie D’Ieteren.
Het museum is op afspraak te bezoeken in groep begeleid van een gids.
Tekst & foto's : (Polleke) Paul Vanrusselt
2023 begint voor de Oldtimerliefhebber in het MECC in Maastricht, waar liefhebbers uit de Benelux en Duitsland op af komen. Vele mooie adembenemende Oldtimers, Youngtimers en natuurlijk Supercars staan daar te bezichtigen op de ruime beursvloer. Zo als elk jaar is er dit jaar ook een centraal thema de “Formule 1 Historie van Circuit Zandvoort”. Met een mooi overzicht vanaf de jaren ’50 tot hedene ten dagen. Met onder meer bolides van ; Jim Clark, Phill Hill, Nigel Mansell, Riccardo Patrese, Thierry Boutsen tot de Nederlandse Jan Lammers en de nieuwe Wereldkampioen Max Verstappen. Naast dit thema zijn er ook de vele Clubs en verenigingen vertegenwoordigd en natuurlijk de specialisten en vakmannen op oldtimer gebied. Daarnaast ook de nodige lectuur, miniatuur en dat ene missende onderdeel van je oldi.
(c) Tekst en foto's: Paul Vanrusselt (Polleke)
De grote
eindejaarsexpo Supercars 2 heeft misschien wel dezelfde naam als de
expo van vorig jaar, maar deze editie is allesbehalve een remake. Er zijn maar
liefst 50 andere bijzondere bolides in ons museum!
Het is een expo vol verrassingen met een bonte mix van historische en
moderne wagens, waaronder modellen die toegelaten zijn op de openbare
weg en hun racevarianten.
In de verschillende museumzones ontdek je niet alleen historische
supercars, maar ook een mooie selectie sportberlines uit de jaren
80, prototypes en racewagens samen met hun op de openbare weg
toegelaten varianten.
Naast de zeer strenge reglementen die voor wedstrijden gelden, zijn er een
aantal pareltjes op vier wielen die met een bijzondere goedkeuring op de
openbare weg mogen rondrijden. Een voorbeeld? Zo zijn er de BMW M1in
een Procar- en een roadversie.
Er is ook een platform dat alle schijnwerpers op Ferrari richt ter
ere van de 75e verjaardag van het merk, en een ander dat gewijd is
aan Super Sedans. Wie herinnert zich de eerste versie nog van
de Audi RS2 of de Lancia Thema Ferrari 8.32?
Heb je er al ooit van gedroomd om een Mercedes C111 in het echt te
zien? En wat dacht je van de Porsche 935 Baby-sportwagen uit de jaren
70 (bestuurd door Jacky Ickx) en zijn zusje, de 935-2019. Kortom
voor iedereen staat er wel iets bijzonders.
deze maand - januari - februari - maart - april - mei - juni - juli - augustus - september - oktober - november - december
© 2022 CCDA