Op zaterdag en zondag 4 en 5 februari 2023
wordt in en rond Bastogne de beruchte Legend Boucles Bastogne verreden, een
regularity rallye voor jonge oldtimers.
Zoals gebruikelijk komt ook het Abarth Works Museum uit Lier weer in grote
getale aan de start met vijf wagens in
de klasse Classic 65.
* Guy Moerenhout - Filip De Munck (Lancia Delta Integrale 4WD)
* Guy Verhofstadt – Guido Devreker (Lancia Fulvia Rallye)
* Jeroen Nys - Brian Nys (Lancia Beta Coupe)
* Eric Vlaisloir - Kristof Vermant (Lada 2103)
* Marc Van Bouwel- Koen Goossens (Lada 21011/2106)
Lancia en Lada zijn dus ditmaal de troeven van het team.
Opmerkelijk en uitzonderlijk is dat dit team ook drie generaties aan de start brengt: Vader Guy Moerenhout, stiefzoon Jeroen Nys en kleinzoon Brian Nys !
Zoals elk jaar staat de armada van het Abarth works Museum uit Lier weer paraat en gaat voor een goed resultaat.
Na een jaar van onderbreking om de redenen die bekend zijn, zal de saga van Legend Boucles @ Bastogne hervatten op vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 februari 2022. Zoals bij de edities Voorafgaand was een eerste persconferentie - deze keer te Vaux-sur-S ûre, een gemeenschappelijke partner - noodzakelijk om een nauwkeurig overzicht te geven van de ontwikkelingen die zich hebben ontwikkeld, die zich zullen ontwikkelen of zich zullen ontwikkelen. Nogmaals, er zijn veel nieuwe dingen...
11 verschillende specials in de provincie Luxemburg
Het is nu een feit: de Legend Boucles @ Bastogne verlaten het grondgebied van de provincie Luxemburg niet meer. Dat zal in 2022 nog het geval zijn, met twee race dagen die heel verschillend van elkaar...
- Zaterdag 5 februari: 5 speciale tweemaal te gaan, erkenningen toegestaan voor alle categorieën, behalve de 'Classic'.
- Zondag 6 februari: 6 dagschotels online, mix van aarde en bos, erkenning verboden voor iedereen. Er zullen trouwens strenge controles in het bos plaatsvinden, zoals de vorige edities.
In totaal 16 specialisten, waarvan de langste 22 km zal vertonen. De organisator heeft daarom besloten om geen speciale marathon meer voor te stellen zoals in het verleden, voor beheerskwesties.
Fotoreportage
Legend Boucles @ Bastogne 2018
(c) Kelly Callaert
Na een meer dan positieve ervaring voor de categorie ' Classic ' in 2020 zal TRIPY in 2022. zorgen voor de timing voor alle categorieën. Het systeem werd al gebruikt in ' Challenger ' en ' Legend ' voor tracking permanent te volgen auto ' s. Er zal dus een nieuwe stap gezet worden en alle voorzorgsmaatregelen zijn genomen om het resultaat perfect te maken. Laten we niet vergeten dat TRIPY het timesysteem is geworden van vele andere prestigebeproevingen, zoals de Tour Auto of de Dakar Classic! Zoveel concretisaties die niets aan het toeval te danken hebben voor de Belgische samenleving...
De categorie 'Demo' heeft een variabel succes gehad. Tijdens de laatste editie heeft een zekere ondiscipline voor onbewuste concurrenten tot problemen geleid, waardoor de vooruitgang van bepaalde topauto ' s van de categorie ' Legend ' wordt belemmerd. Er is daarom besloten deze categorie ' Demo ' te schrappen met het oog op de editie van 2022. Wat betekent dat alle auto ' s die aan de start gaan duidelijk zullen deelnemen aan de wedstrijd.
Er zijn geen belangrijke wijzigingen in de reglementering van de categorie 'Classic' met een gemiddelde van 60 en 50 km / u.
Dat betekent dat de aanwezigheid van een beschermingsboog nog steeds niet verplicht is, zelfs niet binnen 60 km / u, maar sterk wordt geadviseerd door de organisatie.
Opgelet: voor de editie van 2023 van Legend Boucles @ Bastogne zal de beschermingsboog verplicht zijn voor de categorie 60 km / u, die overigens zal stijgen naar 65 km / u.
Geen enkele verandering voor de categorie 'Challenger', met een gemiddelde snelheid van minder dan 80 km / u.
'Legend': De 4 wielaandrijving tot 31/12/1990 aanvaard
Indien er geen wijzigingen worden aangebracht in de eerste vier afdelingen van de categorie Legend, dan evolueert Divisie 5
Ter herinnering, deze afdeling 5 nam auto 's met tweewielaandrijving van bijlage J2 van de abi over, dat wil zeggen voertuigen gebouwd tussen 01/01/1987 en 31/12/1990. De coëfficiënt van deze auto' s (BMW M3 E30, Ford Sierra Cosworth twee wielaandrijving enz. ) gaat van 1,2 naar 1,15! Dit om de bemanning die voor dit type voertuig kiest in staat te stellen een plaats te vinden in de algemene top 5 van de categorie Legend. Deze evolutie van de coëfficiënt is berekend op basis van de tijdschema ' s die in 2020 door de Fransman Nicolas Ciamin aan het stuur van een BMW M3 E30 Gr.A.
Voor de Legend Boucles @ Bastogne 2022 zal deze Divisie 5 ook de bolides van dezelfde bijlage J2 van de FIA verwelkomen, maar met vier wielen aandrijving! Betreft de eerste versie van de Lancia Delta HF, Mazda 323, Subary Legacy, enz. Deze auto ' s zullen moeten samenstellen met een coëfficiënt van 1,4.
Dit is zeker HET nieuwtje van Legend Boucles @ Bastogne 2022! In het verleden worden de auto ' s van bijlage J van de abi afgewezen die tussen 01/01/1991 en 31/12/2000 zijn gebouwd in een nieuwe categorie ′′ Youngtimers ′′ genoemd.
Deze auto ' s op twee of vier wielen zijn onderworpen aan de regeling ' Target Time ' zoals de Legend '. Zij zullen ook sneeuwbanden gebruiken en geen enkele coëfficiënt bestraft worden.
Wat betekent dat sommige ' Youngtimers ' sneller zijn dan de beste ' Legend '. De basisfilosofie van de Legend Boucles @ Bastogne 2022 is echter niet veranderd. De categorie ' Legend ' blijft namelijk de categorie koningin van de proef, en de mededeling zal de laureaten ' Legend ' benadrukken, net als de voorgaande jaren.
In een woord als in honderd zullen de winnaars van de categorie 'Legend' meer dan ooit beschouwd worden als de algemene winnaars van de Legend Boucles @ Bastogne!
Er bestaan aparte rangschikkingen voor de categorieën ' Classic ', ' Challenger ' en nu ' Youngtimers '.
In deze nieuwe categorie ' Youngtimers ' zullen twee soorten auto ' s worden gegoten:
- Auto ' s van de categorie ' Legend ' die sterk zijn veranderd en dus op ' protos ' lijken. Hierbij wordt gedacht aan de Ford Escort 'Millington', maar ook aan de Audi Quattro A2 van de Duitse John Thomas, die eigenlijk uitgerust is met een Quattro S1 motor! Dit betekent in principe dat in deze categorie ′′ Youngtimers ′′ alle wijzigingen zijn toegestaan, met uitzondering van de installatie van een turbocompressieve mechanica in plaats van een atmosferisch blok of een mechanisch aantal cilinders die verschillen van de oorsprong. Dus geen sprake van een V8 Cosworth in een Ford Escort MK1 of MK2, zelfs niet in 'Youngtimers'!
- De echte auto ' s van bijlage J van de abi, geproduceerd tussen 01/01/1991 en 31/12/2000. zijn met name de Subaru Impreza 555 en WRC, alle versies van de Lancia Delta Integrale, de drie varianten van de Toyota Celica, de Mitsubishi Lancer tot de Evo6, de Mazda 323 GTR, de Ford Escort RS Cosworth, maar ook de tweewielaandrijving zoals de Opel Astra, de Opel Corsa, de Renault Clio 1 en 2, de Citroën AX en Saxo, de Peugeot 106 enz.
Er is overigens op gewezen dat tijdens de eerste editie van de Legend Boucles de Spa de nieuwste auto ' s 20 jaar oud waren. Met het verschijnen van de categorie ' Youngtimers ' zullen de nieuwste auto ' s nu 22 jaar oud zijn. De basisfilosofie van de beproeving is dus niet aan de voet verstuikt!
De licenties voor het deelnemen aan Legend Boucles @ Bastogne 2022 in de categorie ' Youngtimers ' zijn identiek aan die van de categorie ' Legend '.
Tot slot zal de startorde voor de legendarische zondagsfase ' Legend ' en ' Youngtimers ' - ondanks aparte rangschikkingen - om evidente veiligheidsredenen. Deze startorde zal inderdaad worden vastgesteld volgens de voorspellingen van ieders prestaties, zodat sneller auto 's niet snel na het vertrek van een speciale auto' s inhalen.
Opening van de verbintenissen op 1 november!
Maandag 1 november om 0 uur kunnen de verbintenissen voor Legend Boucles @ Bastogne 2022 worden geregistreerd via de officiële website van de proef.
© 2022 CCDA